Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2016 r., sygn. I FSK 2063/14
Jednostki budżetowe gminy nie są odrębnymi od gminy podatnikami podatku od towarów i usług.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Adam Bącal (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia WSA del. Dagmara Dominik-Ogińska, , Protokolant Janusz Bielski, po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2016 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 11 września 2014 r. sygn. akt I SA/Sz 293/14 w sprawie ze skargi Gminy S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 25 października 2013 r. nr [...] w przedmiocie zastosowania przepisów prawa podatkowego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 września 2014 r., sygn. akt I SA/Sz 293/14, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w sprawie ze skargi Gminy S. (dalej: "Gmina" lub "Skarżąca") uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów (organ upoważniony - Dyrektor Izby Skarbowej w B.) z dnia 25 października 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług i zasądził od organu zwrot kosztów postępowania.
Stan sprawy przedstawiał się następująco.
Skarżąca złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przez Gminę pobranego przez jednostkę budżetową wynagrodzenia z tytułu odpłatnego udostępniania hali sportowej, opodatkowania bezpłatnego udostępniania tej hali na rzecz szkoły, prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją inwestycji, polegającej na budowie hali sportowej i zwrotu całości tego podatku oraz prawa do odliczenia podatku związanego z funkcjonowaniem i utrzymaniem tej hali oraz zwrotu całości tego podatku.
Skarżąca podała, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczne deklaracje VAT-7 do właściwego urzędu skarbowego. W latach 2006 - 2010 Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na budowie hali sportowej wraz z zapleczem socjalnym przy Zespole Szkół (dalej: szkoła). W trakcie realizacji tej inwestycji poniosła szereg wydatków na zakup towarów i usług i dotychczas nie odliczyła podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupowych dokumentujących te wydatki. Po zakończeniu realizacji inwestycji hala została przekazana do nieodpłatnego używania szkole, stanowiącej gminną jednostkę budżetową. Wybudowana hala sportowa wykorzystywana jest na cele komercyjne oraz gminne (zajęcia wychowania fizycznego prowadzone przez szkołę). Oprócz wydatków inwestycyjnych związanych z budową Skarżąca ponosi także bieżące wydatki na utrzymanie hali, obejmujące nabycie towarów (media, środki czystości itp.) i usług (drobne remonty, konserwacje, utrzymanie czystości, wywóz nieczystości itp.). Pomimo tego, że nabywcą tych towarów i usług jest w każdym przypadku Skarżąca, faktury dokumentujące bieżące wydatki mogą (i mogły) być wystawiane przez kontrahentów ze wskazaniem jako nabywcy szkoły lub Urzędu Gminy oraz z podaniem numerów NIP tych podmiotów. Dotychczas Skarżąca nie odliczała podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie powyższych towarów i usług.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right