Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 3 listopada 2015 r., sygn. I OSK 3096/14

Badanie przesłanek do wydania decyzji jest uprawnione dopiero po stwierdzeniu charakteru zajęcia.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Joanna Banasiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Monika Nowicka Sędzia del. WSA Iwona Bogucka (spr.) Protokolant: sekretarz sądowy Małgorzata Kamińska po rozpoznaniu w dniu 3 listopada 2015 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej R. W., A. N. i G. W.-W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 17 lipca 2014 r. sygn. akt I SA/Wa 3013/13 w sprawie ze skargi R. W., A. N. i G. W.-W. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] października 2013 r. nr [...] w przedmiocie czasowego zajęcia nieruchomości uchyla zaskarżony wyrok i decyzję Wojewody Mazowieckiego z dnia [...] października 2013 r. nr [...] oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Warszawskiego Zachodniego z dnia [...] sierpnia 2013 r. nr [...]

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z 17 lipca 2014 r., sygn. I SA/Wa 3013/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę R. W., A. N. i G. W.-W. na decyzję Wojewody Mazowieckiego z [...] października 2013 r., nr [...], którą utrzymano w mocy decyzję Starosty Warszawskiego Zachodniego z [...] sierpnia 2013 r., nr [...] orzekającą o udzieleniu zezwolenia [...] Spółka Akcyjna z siedzibą w K. na czasowe zajęcie nieruchomości. Wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym przyjętym przez Sąd I instancji:

W dniu 6 sierpnia 2013 r. [...] S.A. wniosły o wydanie decyzji na podstawie art. 126 ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r., nr 102, poz. 651 ze zm., dalej u.g.n.), zezwalającej na czasowe zajęcie części nieruchomości gruntowej oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 22/4 z obrębu P., gmina O., stanowiącej współwłasność A. N., R. W. oraz G. W.-W., na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy, w celu zlokalizowania na niej odcinka linii elektroenergetycznej 220 kV [...]. W uzasadnieniu wniosku podniosły, że program rozbudowy KSP w zakresie połączenia Polska-Litwa oparty jest na założeniach i wynikach analiz w dokumencie Plan rozwoju w zakresie zaspokojenia obecnego i przyszłego zapotrzebowania na energię elektryczną na lata 2010-2025. Przedmiotem programu jest rozbudowa elektroenergetycznej sieci przesyłowej Polski, głównie w części północno-wschodniej, w wyniku realizacji inwestycji objętej zakresem połączenia Polska-Litwa. Realizacja powyższego programu stanowi jeden z elementów Polityki Energetycznej Polski do 2030 r. przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 10 listopada 2009 r. oraz stanowi odtworzenie i wzmocnienie istniejących oraz budowę nowych linii elektroenergetycznych, umożliwiających wymianę energii z krajami sąsiednimi. Wśród strategicznych projektów Polski oraz Unii Europejskiej jest wybudowanie połączenia transgranicznego pomiędzy Polską i Litwą. Celem tej inwestycji jest wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski, państw sąsiednich oraz w przyszłości stworzenie Elektroenergetycznego Pierścienia Bałtyckiego. W ramach budowy stacji przewiduje się wprowadzenie linii 220 kV i 400 kV w miejscowości P., która ma na celu poprawę bezpieczeństwa dostaw energii dla aglomeracji warszawskiej, co jest niezbędne ze względu na stale pogarszający się stan techniczny eksploatowanej od kilkudziesięciu lat istniejącej infrastruktury energetycznej. Linie oraz stacja są elementem tworzonego w tym celu Warszawskiego Węzła Energetycznego NN oraz umożliwiają rozdział energii oraz jej dostarczenie do Warszawy oraz na tereny sąsiadujące. Wnioskodawca podniósł, że przeprowadzenie linii musi nastąpić przed planowanymi wyłączeniami rozpoczynającymi się w dniu 2 września 2013 r. W przeciwnym razie dojdzie do powstania znacznej szkody równej kosztom wielomilionowych nakładów poniesionych dotychczas na realizację inwestycji elektroenergetycznych przewidzianych Programem. W szczególności istnieje bardzo poważne zagrożenie dewastacji i zniszczenia już zrealizowanej sieci elektroenergetycznej związanej ze stacją, wskutek braku możliwości podłączenia jej do KSE i prawidłowej eksploatacji oraz konserwacji, co także pociągnie za sobą znaczne szkody.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00