Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 8 grudnia 2015 r., sygn. II OSK 910/14
Związanie Naczelnego Sądu Administracyjnego granicami skargi kasacyjnej polega na tym, że jest on władny badać naruszenie jedynie tych przepisów, które zostały wyraźnie wskazane przez stronę skarżącą. Ze względu na ograniczenia wynikające ze wskazanych regulacji prawnych, Naczelny Sąd Administracyjny nie może we własnym zakresie konkretyzować zarzutów skargi kasacyjnej, uściślać ich, ani w inny sposób korygować.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie Sędzia NSA Barbara Adamiak Sędzia del. WSA Tomasz Grossmann (spr.) Protokolant starszy asystent sędziego Tomasz Godlewski po rozpoznaniu w dniu 8 grudnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej A.G. i A.G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 10 grudnia 2013 r. sygn. akt II SA/Lu 253/13 w sprawie ze skargi A.G. i A.G. na decyzję Wojewody Lubelskiego z dnia [...] lutego 2013 r. nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 10 grudnia 2013 r., sygn. akt II SA/Lu 253/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie oddalił skargę na decyzję Wojewody Lubelskiego z [...] lutego 2013 r., nr [...], w przedmiocie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę.
Wyrok ten zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy, przedstawionym w jego uzasadnieniu.
Przywołaną wyżej decyzją z [...] lutego 2013 r. Wojewoda Lubelski, po rozpatrzeniu odwołania A. i A. małżonków G., utrzymał w mocy decyzję Starosty Zamojskiego z [...] listopada 2012 r., znak: [...], o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu T.D. pozwolenia na nadbudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego - adaptacja poddasza na cele mieszkalne na działce nr [...] położonej przy ul. [...] w [...].
W uzasadnieniu organ wyjaśnił, że planowana nadbudowa obejmuje wykonanie ścian kolankowych w części niższej budynku inwestora celem wyrównania z częścią wyższą budynku wraz ze zmianą konstrukcji dachu, doświetlenie powstałych pomieszczeń poprzez lukarny, wykonanie słupa przy schodach wiatrołapu na istniejącym fundamencie i wymianę płyty żelbetowej pod wiatrołapem. Organ stwierdził, że zakres tych robót zgodny jest z ostateczną decyzją Burmistrza Szczebrzeszyna z [...] maja 2012r. o warunkach zabudowy - zachowano wysokość zabudowy do dwóch kondygnacji nadziemnych (druga kondygnacja w poddaszu), w tym wysokość okapu elewacji frontowej przy granicy z działką sąsiednią do ok. 5,0 m (w projekcie 4,1 m), kalenicę budynku usytuowano równolegle do osi drogi gminnej i zachowano jej wysokość zgodnie z istniejącym budynkiem sąsiednim (bliźniaczym), bez zmian pozostawiono szerokość elewacji frontowej, powierzchnię zabudowy i dach dwuspadowy. Przewidziano natomiast zmianę kubatury budynku z 560,5 m³ na 732 m³; wskazano, że inwestycja nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Inwestor przedłożył wymagane dokumenty m.in. projekt zagospodarowania działki sporządzony na aktualnej mapie do celów projektowych, z której wynika, że nadbudowa zgodna jest z § 12 ust. 3 pkt 2 i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, ponieważ nadbudowa będzie w całości przylegać do istniejącej ściany budynku bliźniaczego sąsiada. Projekt jest kompletny, zawiera informację dotyczącą bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz aktualne zaświadczenia o przynależności projektantów do właściwej izby samorządu zawodowego, stanowiące podstawę do wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Projektanci dołączyli do projektu wymagane oświadczenia o sporządzeniu projektu zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami wiedzy technicznej. Inwestor dołączył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz oświadczenie współwłaścicielki działki nr [...], E.D., o wyrażeniu zgody na nadbudowę. Wobec spełnienia wymagań określonych w art. 32 ust. 4 i art. 35 ust. 1 Prawa budowlanego organ zobligowany był wydać decyzję udzielającą pozwolenia na budowę.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right