Wyrok NSA z dnia 21 maja 2015 r., sygn. I OSK 2978/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.) Sędzia del. WSA Tadeusz Lipiński Protokolant starszy asystent sędziego Justyna Żurawska po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej T. H. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 22 sierpnia 2013 r. sygn. akt II SA/Wa 465/13 w sprawie ze skargi T. H. na orzeczenie Okręgowej Komisji Lekarskiej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z dnia [...] grudnia 2012 r. nr [...] w przedmiocie orzeczenia o niezdolności do służby w Policji oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 22 sierpnia 2013 r., sygn. akt II SA/Wa 465/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę T. H. na opisane w sentencji orzeczenie Okręgowej Komisji Lekarskiej MSW.
W jego uzasadnieniu Sąd ten podał, że w dniu [...] stycznia 2012 r. Wojewódzka Komisja Lekarska MSWiA w W. orzekła o niezdolności T. H. do służby w Policji. Okręgowa Komisja Lekarska MSWiA orzeczeniem z dnia [...] marca 2012 r. uchyliła orzeczenie organu I instancji i wydała orzeczenie o niezdolności T. H. do służby w Policji. Na skutek jego skargi Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 12 lipca 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 887/12, uchylił orzeczenia organów obu instancji. W uzasadnieniu wyroku Sąd ten wskazał na formalne braki obu uchylonych orzeczeń, polegające na podaniu przez organy obu instancji jedynie podstawy prawnej rozstrzygnięcia, przy jednoczesnym zaniechaniu wyjaśnienia przyczyn takiego rozstrzygnięcia, w tym stanu zdrowia zainteresowanego w odniesieniu do zebranego materiału dowodowego. Tymczasem orzeczenia komisji lekarskich są decyzjami administracyjnymi, zatem powinny zawierać elementy wymienione w art. 107 § 3 K.p.a. Kontrolowane decyzje nie czyniły zadość tym wymogom.
Po ponownym rozpoznaniu sprawy Wojewódzka Komisja Lekarska MSW decyzją z dnia [...] października 2012 r. orzekła identycznie jak poprzednio, a Okręgowa Komisja Lekarska MSW orzeczeniem z dnia [...] grudnia 2012 r. uchyliła ją i - rozpoznając u T. H. - kandydata do służby w Policji - cechy niedojrzałości emocjonalnej, brak adekwatnych mechanizmów adaptacyjnych, uznała go za niezdolnego do służby w Policji. Wydała je po zapoznaniu się z odwołaniem zainteresowanego, dokumentacją medyczną oraz w oparciu o dodatkową konsultację psychologiczną. W uzasadnieniu tego orzeczenia Okręgowa Komisja Lekarska MSW, odwołując się do wytycznych zawartych w motywach cytowanego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 12 lipca 2012r., wskazała, że z przeprowadzonych badań psychologicznych wynika, iż skarżący jest mało rzeczowy, unika wyjaśnienia trudnych sytuacji w jego życiu, prezentuje postawę wyższościową, jest mało krytyczny i wykazuje zachowanie nieadekwatne do sytuacji. Wskazuje to na cechy niedojrzałości emocjonalnej. Wobec powyższego organ skierował kandydata na ponowną ocenę psychologiczną przez innego niezależnego psychologa. Został on poddany badaniu w dniu 5 grudnia 2012 r. Opinia psychologa, na którą składała się ponownie rozmowa z zainteresowanym i ocena testu pisanego przez badanego, była także negatywna. Analiza stanowisk zaprezentowanych przez różnych psychologów sporządzających kolejne opinie dla potrzeb niniejszego postępowania doprowadziła Okręgową Komisję Lekarską MSW do przekonania, że wyżej wymienione ułomności, zgodnie z objaśnieniami szczegółowymi do § 69 p l rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 lipca 1991 r. w sprawie właściwości i trybu postępowania komisji lekarskich podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych (Dz. U. Nr 79, poz. 349 ze zm.), składają się na wymienione w tym przepisie sytuacyjne reakcje dezadaptacyjne i osobowość niedojrzałą emocjonalnie. Przy tej ułomności w rubryce 4, odnoszącej się do kandydatów figuruje kat. "N", co zgodnie z § 10 artykułu 1 pkt 2 rozporządzenia oznacza niezdolność do służby. Organ podkreślił, że przyczyną takiej decyzji są wyniki testów i opinii wykonanych dla potrzeb komisji, w tym zatem zakresie nie można ich konfrontować z wynikami wstępnej selekcji kandydatów, dokonywanej na poziomie jednostek Policji prowadzących otwarty nabór. Bezprzedmiotowe jest także domaganie się przez kandydata wymienienia wszystkich schorzeń i ułomności z uwzględnieniem stopnia nasilenia w sytuacji, gdy już wyniki badań psychologicznych determinują orzeczenie o braku przydatności do służby w Policji. Za nieskuteczne organ uznał prowadzenie przez skarżącego polemiki z ustaleniami, ocenami i rozpoznaniem wyrażonym przez specjalistów, których Komisje Lekarskie powołują w celu wyrażenia opinii przez osoby posiadające wiadomości specjalistyczne. Próba podważenia tych ekspertyz nie może sprowadzać się do prostego negowania niekorzystnych dla badanego wyników, jak to miało miejsce w tym wypadku.