Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 stycznia 2015 r., sygn. II OSK 2006/14

Dla uznania rażącego naruszenia prawa nie jest wystarczające samo przekroczenie przez organ ustawowych obowiązków, czyli także terminów załatwienia sprawy. Wspomniane przekroczenie musi być znaczne i niezaprzeczalne. Rażące opóźnienie w podejmowanych przez organ czynnościach ma być oczywiście pozbawione jakiegokolwiek racjonalnego uzasadnienia.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Marzenna Linska - Wawrzon Sędziowie: sędzia NSA Grzegorz Czerwiński sędzia del. WSA Rafał Wolnik (spr.) po rozpoznaniu w dniu 8 stycznia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wójta Gminy Gorlice od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 3 kwietnia 2014 r. sygn. akt II SAB/Kr 16/14 w sprawie ze skargi J. K. na bezczynność Wójta Gminy Gorlice w przedmiocie uregulowania stosunków wodnych 1. uchyla zaskarżony wyrok w pkt. II. i III., 2. stwierdza, że bezczynność nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa, 3. w pozostałej części skargę kasacyjną oddala, 4. odstępuje od zasądzenia zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 3 kwietnia 2014 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, po rozpoznaniu sprawy ze skargi J. K. na bezczynność Wójta Gminy Gorlice w przedmiocie uregulowania stosunków wodnych, zobowiązał Wójta Gminy Gorlice w terminie 30 dni do dokonania czynności lub wydania aktu administracyjnego w sprawie z wniosku skarżącego J. K. z dnia [...] lipca 2013 r. prowadzonej pod nr: [...]; stwierdził, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa; wymierzył Wójtowi Gminy Gorlice grzywnę w kwocie 800 zł oraz zasądził od Wójta Gminy Gorlice na rzecz skarżącego kwotę 100 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.

W uzasadnieniu powyższego wyroku zawarto następujące ustalenia faktyczne:

Pismem z dnia [...] lipca 2013 r. J. K. zwrócił się wspólnie z T. G. do Wójta Gminy Gorlice o podjęcie działań stosownie do przepisów ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne. Wnioskodawcy wskazali, że działki nr 2126 i 2125 są zalewane z terenu działki nr [...], stanowiącej własność Gminy Gorlice. Zawnioskowali o urządzenie na działce nr [...] drogi z rowem odwadniającym. Ponadto, pismem z tej samej daty J. K. zwrócił się do Wójta Gminy na podstawie art. 29 ustawy Prawo wodne z analogicznym żądaniem likwidacji przepustów przechodzących przez drogę krajową nr 28 oraz rowów odprowadzających wodę z działek i drogi gminnej, w tym wybudowanie urządzeń wodnych zapobiegających zalewaniu działek stanowiących jego własność z terenu działek będących własnością Gminy. Oba pisma zostały złożone w siedzibie organu administracji w dniu 26 lipca 2013 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00