Wyrok NSA z dnia 2 czerwca 2015 r., sygn. II OSK 2669/13
W doktrynie prawa administracyjnego podkreśla się, iż rażące naruszenie prawa zachodzi w przypadku naruszenia przepisu, którego treść bez żadnych wątpliwości interpretacyjnych może być ustalona w bezpośrednim rozumieniu. Podstawą zastosowania tej przesłanki może być zatem niebudzący wątpliwości stan prawny. Rażące naruszenie prawa to naruszenie oczywiste, wyraźne, bezsporne.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Paweł Miładowski Sędzia del. WSA Jerzy Siegień Protokolant starszy asystent sędziego Dominika Człapińska po rozpoznaniu w dniu 2 czerwca 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skarg kasacyjnych [...] Sp. z o.o. [...] Sp.k. z siedzibą w [...], Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 czerwca 2013 r. sygn. akt IV SA/Wa 750/13 w sprawie ze skarg Stowarzyszenia [...] z siedzibą w [...] i G. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia wydania decyzji z naruszeniem prawa oddala skargi kasacyjne
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 czerwca 2013 r., sygn. akt IV SA/Wa 750/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu skarg Stowarzyszenia [...] z siedzibą w [...] i G. N. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] z dnia [...] stycznia 2013 r. w przedmiocie stwierdzenia wydania decyzji z naruszeniem prawa - uchylił zaskarżoną decyzję.
Wyrok powyższy zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy
G. N. i Stowarzyszenie [...] w [...], wnioskiem z 24 września 2012 r. wnieśli o stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji Wójta Gminy [...] z [...] stycznia 2009 r. o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu gminnym dla inwestycji polegającej na budowie jednej wolnostojącej elektrowni wiatrowej z przyłączem do sieci energetycznej, drogą dojazdową, placem manewrowym, zjazdem na drogę gminną wraz z jej przebudową w miejscowości [...]. Decyzją z [...] października 2012 r. SKO orzekło o odmowie stwierdzenia nieważności decyzji Wójta Gminy [...] z [...] stycznia 2009 r. o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, oraz o wydaniu tej decyzji z naruszeniem prawa. W uzasadnieniu stwierdziło, że Wójt Gminy [...] dokonał błędnej kwalifikacji przedmiotowego zamierzenia inwestycyjnego jako inwestycji celu publicznego w sytuacji w której aktualne obowiązujące przepisy ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003, Nr 80, poz. 717 ze zm.) - dalej u.p.z.p. oraz ustawy z 21 marca 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r., Nr 102, poz. 651) nie dają podstaw do przyjęcia że tego rodzaju przedsięwzięcie, polegające na budowie elektrowni wiatrowej, zaliczyć można do inwestycji celu publicznego.