Wyrok NSA z dnia 28 lipca 2015 r., sygn. II OSK 3098/13
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary /spr./ Sędziowie sędzia NSA Anna Łuczaj sędzia del. WSA Katarzyna Golat Protokolant asystent sędziego Hubert Sęczkowski po rozpoznaniu w dniu 28 lipca 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej S.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 25 września 2013 r. sygn. akt IV SA/Po 544/13 w sprawie ze skargi S. W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 25 września 2013r., sygn. akt IV SA/Po 544/13, oddalił skargę S. W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu z dnia [...] stycznia 2013 r. nr [...] w przedmiocie zawieszenia postępowania administracyjnego.
Powyższy wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:
Wnioskiem z dnia 17 października 2012 r. S. W. zwrócił się do Wójta Gminy T. o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie sześciu budynków mieszkalnych jednorodzinnych wolnostojących w L. na działce nr [...], [...], [...], [...].
Postanowieniem z dnia [...] listopada 2012 r. nr [...] Wójt Gminy T., działając na podstawie art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm., dalej: u.p.z.p.) oraz art. 123 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej: k.p.a.) zawiesił postępowanie w sprawie ustalenia wyżej opisanych warunków zabudowy, do czasu uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, nie dłużej jednak niż do dnia 17 lipca 2013 r. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia organ wskazał, że w dniu [...] listopada 2012r. Rada Gminy T. podjęła uchwałę Nr [...] w sprawie przystąpienia do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów rolnych w L.. Działki nr [...], [...], [...], [...] zostały objęte ww. uchwałą. Zgodnie ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy T. (uchwała nr [...] z dnia [...] czerwca 2011r.) działki nr [...], [...], [...], [...] znajdują się na terenie, gdzie dominującym kierunkiem jest rolnicza przestrzeń produkcyjna. Zgodnie z art. 14 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym Wójt Gminy T. dokonał analizy dotyczącej zasadności przystąpienia do sporządzenia planu i stopnia zgodności przewidywanych rozwiązań z ustaleniami studium. Analizą objęto obszar wsi L.. Biorąc pod uwagę wyniki analizy organ stwierdził, iż wnioskowany w decyzji o warunkach zabudowy sposób zagospodarowania terenu będzie sprzeczny z ustaleniami opracowywanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie ze studium projekt planu zachowa dotychczasowe rolne użytkowanie przedmiotowego terenu bez prawa zabudowy mieszkaniowej. Sposób zagospodarowania terenu podany we wniosku jest sprzeczny z ustaleniami projektowanego planu miejscowego co czyni zasadnym w ocenie organu wstrzymanie postępowania. Konstrukcja prawna zawieszenia postępowania zastosowana w art. 62 ust. 1 u.p.z.p. daje organowi prowadzącemu postępowanie o warunki zabudowy podstawę prawną do fakultatywnego zawieszenia postępowania z urzędu, nie stanowiąc żadnych dodatkowych wymagań co do przesłanek zawieszenia, jednocześnie nie zezwalając na podważenie tegoż uprawnienia organu. Zawieszenie postępowania o warunki zabudowy celem umożliwienia kontynuowania rozpoczętych prac planistycznych jest uzasadnione prymatem planu miejscowego będącego instrumentem kształtowania przestrzeni, nad rozwiązaniami indywidualnymi i zabezpiecza realizację władztwa planistycznego.