Wyrok NSA z dnia 14 kwietnia 2015 r., sygn. I OSK 2961/14
Za istotne naruszenie prawa uznaje się uchybienie, prowadzące do skutków, które nie mogą być tolerowane w demokratycznym państwie prawnym. Do nich zalicza się między innymi naruszenie przepisów prawa ustrojowego oraz prawa materialnego, a także przepisów regulujących procedury podejmowania uchwał.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.), Sędzia NSA Joanna Runge-Lissowska, Sędzia del. NSA Janusz Furmanek, Protokolant starszy asystent sędziego Dorota Chromicka, po rozpoznaniu w dniu 14 kwietnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Rady Gminy Mińsk Mazowiecki od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 sierpnia 2014 r., sygn. akt II SA/Wa 2329/13 w sprawie ze skargi Wojewody Mazowieckiego na uchwałę Rady Gminy Mińsk Mazowiecki z dnia 27 czerwca 2013 r., nr XXVII/246/13 w przedmiocie określenia tygodniowego wymiaru zajęć nauczycieli oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z 28 sierpnia 2014 r., II SA/Wa 2329/13 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził nieważność uchwały Rady Gminy Mińsk Mazowiecki z 27 czerwca 2013 r., nr XXVII/246/13 w przedmiocie określenia tygodniowego wymiaru zajęć nauczycieli. W uzasadnieniu Sąd stwierdził, że w myśl art. 87 ust. 2 Konstytucji RP, akty prawa miejscowego są źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze działania organów, które je ustanowiły. Zaliczenie aktów prawa miejscowego do źródeł powszechnie obowiązującego prawa pociąga za sobą konsekwencje w postaci odnoszenia do nich (i spełnienia przez nie) wszystkich zasad charakteryzujących tworzenie i obowiązywanie systemu źródeł prawa powszechnie obowiązującego, przede wszystkim zaś zasady prymatu ustawy w hierarchii aktów prawnych i zasady, że wszystkie inne akty prawne mogą być stosowane na podstawie upoważnienia zawartego w ustawie.