Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 2 kwietnia 2015 r., sygn. I FSK 90/14

Obowiązek zainteresowanego przedstawienia wyczerpującego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego nie powinien budzić wątpliwości. Wymaga podkreślenia, że podany we wniosku stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będzie stanowiło jedyną podstawę faktyczną wydanej interpretacji i tym samym wyznacza granice, w jakich interpretacja będzie mogła wywołać określone w ustawie skutki prawne.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Grażyna Jarmasz (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 2 kwietnia 2015 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 10 września 2013 r. sygn. akt I SA/Gd 778/13 w sprawie ze skargi S. spółki z o.o. z siedzibą w S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 1 marca 2013 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

1. Wyrok Sądu pierwszej instancji

1.1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 10 września 2013 r., sygn. akt I SA/Gd 778/13, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku, po rozpoznaniu skargi S. Sp. z o.o. w S. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 1 marca 2013 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług, uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną, określił, że nie może być ona wykonana oraz zasądził na rzecz strony zwrot kosztów postępowania.

1.2. Z uzasadnienia zaskarżonego wyroku wynika, że przyczyną uwzględnienia skargi spółki było stwierdzenie przez Sąd pierwszej instancji naruszenia przepisów regulujących wydawanie interpretacji indywidualnych w stopniu wymagającym wyeliminowania interpretacji z obrotu prawnego.

1.3. Przywołując art. 14a § 1, art. 14c § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm., dalej jako "O.p.") oraz podkreślając, że w razie negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy konieczne jest zawarcie w interpretacji stanowiska, które organ uznał za prawidłowe oraz uzasadnienia prawnego tego stanowiska, przy czym interpretacja ta musi być na tyle konkretna, aby podatnik mógł się do niej zastosować, tj. stanowisko organu powinno być jasno zaprezentowane oraz poparte jednoznacznym i czytelnym dla adresata uzasadnieniem prawnym, Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził, że zaskarżona interpretacja wymogów tych nie spełnia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00