Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2014 r., sygn. II OSK 2131/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jacek Chlebny (spr.) Sędziowie NSA Małgorzata Masternak-Kubiak del. WSA Mirosława Pindelska Protokolant starszy sekretarz sądowy Agnieszka Kuberska-Pellegrino po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2014r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] S.A. z siedzibą w W. - Zakład [...] w Sz. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 14 czerwca 2012 r. sygn. akt II SA/Sz 272/12 w sprawie ze skargi [...] S.A. z siedzibą w W. - Zakład [...] w Sz. na decyzję Zachodniopomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] stycznia 2012 r. nr [...] w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 14 czerwca 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę [...] S.A. w W. na decyzję Zachodniopomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie z [...] stycznia 2012 r. w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Zaskarżoną decyzją Zachodniopomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie utrzymał w mocy decyzję Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Stargardzie Szczecińskim z dnia [...] grudnia 2011 r. nakładającą na Spółkę Akcyjną [...] z siedzibą w W. obowiązek wykonania pasów przeciwpożarowych oddzielających obszary leśne od linii kolejowych nr [...],[...] i [...] na terenie powiatu stargardzkiego. W uzasadnieniu decyzji wskazano, że w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości podczas czynności kontrolno-rozpoznawczych przeprowadzonych wzdłuż linii kolejowych nr [...], [...] i [...] z zakresu ochrony przeciwpożarowej organy Straży Pożarnej uznały, że podmiotem obowiązanym do wykonania pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowych jest zarządca linii kolejowej, co wynika z art. 17 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 ze zm.; dalej jako: u.t.k.) w związku z § 38 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2010 r. Nr 109, poz. 719; dalej jako: rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej). Organy podkreśliły, że źródłem zagrożenia pożarowego dla tych obszarów leśnych, wzdłuż których położone są szlaki kolejowe jest ruch kolejowy, a w szczególności proces hamowania pociągu.