Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2014 r., sygn. II OSK 1262/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. NSA Jerzy Solarski /spr./ Protokolant: starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 24 czerwca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 30 stycznia 2013 r. sygn. akt II SA/Bd 868/12 w sprawie ze skargi [...] S.A. w W. na decyzję Kujawsko- Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 30 stycznia 2013 r. sygn. akt II SA/Bd 868/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy /dalej: WSA/, po rozpoznaniu sprawy ze skargi [...] S.A. w W., Zakład [...] w B. /dalej: [...] lub Spółka/, na decyzję Kujawsko-Pomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Toruniu /dalej: K-PKWPSP/ z dnia [...] czerwca 2012 r. Nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowych - uchylił zaskarżoną oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Grudziądzu /dalej: KMPSP/ z dnia [...] maja 2012r. Nr [...] (pkt 1), stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu (pkt 2) oraz zasądził od K-PKWPSP na rzecz skarżącej zwrot kosztów postępowania (pkt 3).

W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczną i prawną: decyzją KMPSP w Grudziądzu nakazał [...], w następstwie stwierdzenia braku wykonania obowiązku wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r., Nr 16, poz. 94 ze zm., dalej: u.t.k.), wykonanie w terminie do dnia 31 sierpnia 2012 r. pasów przeciwpożarowych /dalej: pasy ppoż./ wzdłuż linii kolejowych w oddziałach powiatu grudziądzkiego. W ocenie organu, wykonanie przez [...] - jako zarządcę - nałożonego obowiązku, spowoduje zapewnienie optymalnych warunków bezpieczeństwa pożarowego dla obszarów leśnych oraz prowadzenie bezpiecznego i ciągłego transportu osób i mienia liniami kolejowymi. W myśl bowiem art. 17 ust. 1 pkt 3 u.t.k., to zarządcy i przewoźnicy kolejowi oraz użytkownicy bocznic kolejowych są zobowiązani spełniać warunki techniczne i organizacyjne zapewniające _@POCZ@_ _ochronę przeciwpożarową i ochronę środowiska, ponadto w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2009 r., Nr 178, poz. 1380 ze zm., dalej: u.o.ppoż.), nałożono na właściciela terenu obowiązek zapewnienia osobom przebywającym na danym terenie bezpieczeństwa i przygotowania terenu do prowadzenia akcji ratowniczej, a do takich zadań należy m. in. utrzymanie pasów ppoż. przy liniach kolejowych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00