Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 czerwca 2014 r., sygn. II OSK 1114/13

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz Sędziowie: Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. NSA Jerzy Solarski /spr./ Protokolant: starszy asystent sędziego Paweł Konicki po rozpoznaniu w dniu 24 czerwca 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] S.A. w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 grudnia 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 1989/12 w sprawie ze skargi [...] S.A. w W. na decyzję Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania obowiązków oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 28 grudnia 2012 r. sygn. akt VII SA/Wa 1989/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie /dalej: WSA/, po rozpoznaniu sprawy ze skargi [...] S.A. w W. Zakładu [...] w W. /dalej: [...] lub Spółka/ na decyzję Mazowieckiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej /dalej: MKW PSP/ z dnia [...] czerwca 2012 r. Nr [...] w przedmiocie nakazu wykonania obowiązków - skargę oddalił.

W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczną i prawną:

decyzją z dnia [...] lipca 2011 r. Nr [...] Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Piasecznie (dalej: KP PSP) zobowiązał Spółkę do dokonania w terminie do dnia 31 sierpnia 2011 r. odnowienia pasów przeciwpożarowych /dalej: pasy ppoż./ przy linii kolejowej nr 008 Warszawa - Radom. Decyzja ta została wydana w wyniku stwierdzenia w toku czynności kontrolno - rozpoznawczych terenów leśnych administrowanych przez Nadleśnictwo C. nieprawidłowości w zakresie zabezpieczenia ppoż. lasu, polegających na braku odnowienia (mineralizacji) pasów ppoż. przy w/w linii kolejowej po stronie prawej od km 27,700 do km 28,500 oraz od km 31,150 do km 31,570 oraz po stronie lewej od km 27,650 do km 28,500 oraz od km 29,650 do km 31,570, którą zarządza [...]. Zgodnie z art. 17 i art. 55 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2007 r., Nr 16, poz. 94 ze zm., dalej: u.t.k.), do której to ustawy odsyła § 38 ust. 2 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz. U. Nr 109, poz. 719) oraz art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej /dalej: u.o.ppoż./, na zarządcach i przewoźnikach kolejowych oraz użytkownikach bocznic kolejowych ciąży obowiązek spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających m.in. bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego oraz ochronę ppoż. i ochronę środowiska. Wykonywanie pasów ppoż. wzdłuż linii kolejowych jest jednym z najważniejszych elementów zapewniających ochronę ppoż. obszarów leśnych, przez które linie te przebiegają. Obowiązek ten należało nałożyć na zarządcę infrastruktury kolejowej, gdyż źródłem zagrożenia pożarowego dla obszarów leśnych położonych wzdłuż szlaków kolejowych jest ruch kolejowy, w szczególności proces hamowania pociągów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00