Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 maja 2014 r., sygn. II OSK 3009/12

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jacek Chlebny Sędziowie Sędzia NSA Robert Sawuła (spr.) Sędzia del. NSA Andrzej Matan Protokolant starszy inspektor sądowy Elżbieta Maik po rozpoznaniu w dniu 21 maja 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej S. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 22 maja 2012 r. sygn. akt II SA/Kr 119/12 w sprawie ze skargi S. M. na postanowienie Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie z dnia [...] listopada 2011 r. znak: [...] w przedmiocie opłaty legalizacyjnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 22 maja 2012 r., II SA/Kr 119/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny (dalej: WSA) w Krakowie oddalił skargę S. M. na postanowienie Małopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: MWINB) w Krakowie z [...] listopada 2011 r., znak: [...] w przedmiocie opłaty legalizacyjnej. W uzasadnieniu powyższego wyroku sąd I instancji wskazał, że postanowieniem z [...] września 2011 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego (dalej: PINB) w Krakowie, na podstawie art. 49 ust. 1 i 2 w związku z art. 59f oraz art. 80 ust. 2, art. 83 ust. 1 ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm., dalej: uPb) oraz art. 123 ustawy z 14 czerwca 1960 r. -Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r., Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej: K.p.a.), nałożył na skarżącą obowiązek wpłacenia opłaty legalizacyjnej w kwocie 50 000 zł za wykonywanie robót budowlanych polegających na nadbudowie oraz zmianie konstrukcji dachu nad istniejącym budynkiem mieszkalnym wraz z przystosowaniem poddasza na cele mieszkalne oraz na rozbudowie istniejącego budynku mieszkalnego zlokalizowanego na działce nr [...] obr. [...] przy ul. [...] w Krakowie bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę. Organ wskazał, że S. M. wykonała wymienione wyżej roboty budowlane dysponując decyzją Prezydenta Miasta Krakowa z [...] maja 2009 r. o ustaleniu warunków zabudowy dla zamierzenia inwestycyjnego, ale przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę. W toku postępowania o uzyskanie pozwolenia na budowę S. M., jako inwestor, dostarczyła 4 egzemplarze projektu budowlanego architektonicznego, oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane i decyzję o ustaleniu warunków zabudowy. Przedmiotowa budowa, zdaniem PINB w Krakowie, zgodna była z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności z ustaleniami decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, a także nie naruszała obowiązujących przepisów. W konsekwencji organ uznał, że wykonane samowolnie roboty mogą zostać zalegalizowane i na podstawie art. 49 ust. 1 i ust. 2 w związku z art. 59f ust. 1 uPb ustalił wysokość opłaty legalizacyjnej w wysokości 50 000 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00