Wyrok NSA z dnia 8 maja 2014 r., sygn. I OSK 2504/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Borowiec, Sędzia NSA Joanna Banasiewicz, Sędzia NSA Wiesław Morys (spr.), Protokolant asystent sędziego Łukasz Mazur, po rozpoznaniu w dniu 8 maja 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Polskich Kolei Państwowych S.A. z siedzibą w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2012 r. sygn. akt I SA/Wa 1910/11 w sprawie ze skargi Polskich Kolei Państwowych S.A. z siedzibą w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] lipca 2011 r. nr [...] w przedmiocie nabycia z mocy prawa własności nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 4 kwietnia 2012 r., sygn. akt I SA/Wa 1910/11, oddalił skargę Polskich Kolei Państwowych S.A. w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] lipca 2011 r., nr [...], w przedmiocie nabycia z mocy prawa własności nieruchomości.
Powyższe rozstrzygnięcie zapadło w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy:
Decyzją z dnia [...] października 2010 r., nr [...], Wojewoda Małopolski, działając na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm.) - dalej: ustawa komunalizacyjna, stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r., przez Gminę Kraków, nieodpłatnie, prawa własności nieruchomości położonej w jednostce ewidencyjnej [...], obręb nr [...], oznaczonej jako działki nr [...] o pow. 0,0811 ha, nr [...] o pow. 0,3297 ha, wpisanej do księgi wieczystej [...]. Doszedł bowiem do przekonania, że spełnione zostały przesłanki uregulowane w tym przepisie.
Odwołanie od tej decyzji Wojewody Małopolskiego wniosły Polskie Koleje Państwowe S.A. domagając się jej uchylenia. W uzasadnieniu odwołania wskazano na brak przeprowadzenia jakichkolwiek czynności dowodowych pozwalających na ustalenie, w jaki sposób przedmiotowa nieruchomość jest użytkowana, w szczególności, w jaki sposób terenowe organy administracji w dniu 27 maja 1990 r. wykonywały czynności zarządcze. Nieruchomość ta stanowi część linii kolejowej, zatem nie mogła należeć do tych organów. W ocenie odwołującej się Spółki mienie należące do przedsiębiorstw państwowych, dla których organem założycielskim były centralne lub naczelne organy administracji państwowej, nie podlega komunalizacji, zatem nie jest objęte regulacją przepisu art. 5 ust. 1 ustawy komunalizacyjnej. Powołała się w tym zakresie na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 września 2010 r., sygn. akt I OSK 1401/09.