Wyrok NSA z dnia 18 kwietnia 2014 r., sygn. II OSK 2776/12
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Zofia Flasińska /spr./ Sędziowie sędzia NSA Andrzej Gliniecki sędzia del. WSA Grzegorz Czerwiński Protokolant starszy inspektor sądowy Marcin Sikorski po rozpoznaniu w dniu 18 kwietnia 2014 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej "[...]" Spółki Akcyjnej w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 19 września 2012 r. sygn. akt II SA/Sz 801/12 w sprawie ze skargi "[...]" Spółki Akcyjnej w W. na decyzję Zachodniopomorskiego Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej z dnia [...] czerwca 2012 r. nr [...] w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 19 września 2012 r., sygn. akt II SA/Sz 801/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę spółki [...] S.A. w W. na decyzję Zachodniopomorskiego Komendanta Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Szczecinie z dnia [...] czerwca 2012 r. w przedmiocie ochrony przeciwpożarowej.
Wyrok ten został wydany w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Decyzją z dnia [...] kwietnia 2012 r. Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Ł. nakazał Spółce Akcyjnej [...] z siedzibą w Warszawie, wykonanie pasów przeciwpożarowych wzdłuż linii kolejowych nr [...] i [...] na obszarach leśnych Nadleśnictwa Ł. do dnia 16 lipca 2012 r.
Po rozpatrzeniu odwołania spółki od tej decyzji, Zachodniopomorski Komendant Wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej, decyzją z dnia [...] czerwca 2012 r., utrzymał w mocy decyzję organu I instancji.
Organ odwoławczy wskazał, że w art. 17 ust. 1 ustawy o transporcie kolejowym nałożono na zarządców i przewoźników kolejowych obowiązek bezpiecznego prowadzenia ruchu kolejowego oraz spełnienia warunków technicznych i organizacyjnych na szlakach kolejowych i bocznicach w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Obowiązek zarządcy urządzenia i utrzymania pasów przeciwpożarowych (obok obowiązku ustawiania zasłon odśnieżnych, zakładania żywopłotów) wynika z art. 55 ustawy i ma ścisły związek z możliwością prowadzenia ruchu kolejowego w sposób bezpieczny. Z tym obowiązkiem łączy się uprawnienie zarządcy szlaków kolejowych do możliwości korzystania z gruntów sąsiadujących z linią kolejową celem prowadzenia niezbędnych dla ruchu pociągów prac. Za utrzymanie i urządzenie pasów przeciwpożarowych przysługuje właścicielom gruntów odszkodowanie ustalone w drodze umowy chyba, że posadzenie drzew lub krzewów po wybudowaniu linii kolejowej spowodowało potrzebę wykonania pasów przeciwpożarowych wówczas - zgodnie z ust. 3 - koszty obciążają właścicieli gruntów. Wyjątek opisany w art. 55 ust. 3 ustawy, dotyczący wskazania, kto ponosi faktycznie koszty wykonania pasów przeciwpożarowych, świadczy o tym, że podmiotem zobowiązanym do wykonania tych pasów jest zarządca linii kolejowej, który na podstawie umowy cywilnoprawnej może domagać się ich poniesienia przez właścicieli gruntów.