Wyrok NSA z dnia 25 kwietnia 2013 r., sygn. II OSK 2606/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marzenna Linska-Wawrzon Sędziowie Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędzia del. WSA Wanda Zielińska-Baran (spr) Protokolant sekretarz sądowy Katarzyna Wielgosz po rozpoznaniu w dniu 25 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej T. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 29 września 2011 r. sygn. akt II SA/Ol 1080/10 w sprawie ze skargi T. M. na decyzję Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie pozbawienia uprawnień kombatanckich 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od T. M. na rzecz Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie wyrokiem z dnia 29 września 2011 r., sygn. akt II SA/Ol 1080/10, oddalił skargę T. M. na decyzję Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z dnia
[...] października 2010 r., nr [...] w przedmiocie pozbawienia uprawnień kombatanckich.
Wyrok ten został wydany w następujących okolicznościach:
Kierownik Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych decyzją z dnia [...] listopada 2004 r. pozbawił T. M. uprawnień kombatanckich nabytych mocą decyzji Zarządu Wojewódzkiego Związku Bojowników o Wolność
i Demokrację w Olsztynie z dnia 13 lutego 1976 r. z tytułu "działalność w Ruchu Oporu". W uzasadnieniu rozstrzygnięcia podano, iż w latach 1948 - 1956 (i dalej) strona była zatrudniona w organach prokuratury. W okresie od 22 lipca 1952 r. do
1 grudnia 1953 r. pełniła funkcję Naczelnika Wydziału IV Specjalnego Prokuratury Wojewódzkiej w Rzeszowie. W czasie kierowania przez T. M. Wydziałem IV, zatrudnieni w nim prokuratorzy nadzorowali wyłącznie postępowania przygotowawcze prowadzone przez funkcjonariuszy Wojewódzkiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Rzeszowie, postępowania te dotyczyły spraw przeciwko osobom dokonującym jakichkolwiek wystąpień przeciwko ówczesnemu ustrojowi. O represyjności stosowanej wobec tych osób świadczy dodatkowo fakt, że w stosunku do wszystkich został zastosowany tymczasowy areszt. Zdaniem organu, fakt zatrudnienia strony w strukturach prokuratury powszechnej na stanowiskach określonych w art. 21 ust. 2 pkt 4 lit. b ustawy o kombatantach nie budzi wątpliwości. Poza tym strona w toku postępowania nie przedstawiła żadnych dowodów pozwalających na zachowanie przez nią uprawnień kombatanckich na zasadzie przepisu art. 21 ust. 3 pkt 1 tej ustawy. W tym stanie sprawy zaistniały podstawy do pozbawienia uprawnień kombatanckich. Dodatkowo podano, iż T. M. na mocy ustawy z dnia 17 grudnia 1997 r. o zmianie ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych oraz niektórych ustaw (Dz. U. z 1998 r., nr 98, poz. 67) utraciła mocą decyzji Prokuratora Generalnego prawo do stanu spoczynku i uposażenia w stanie spoczynku (pismo Ministerstwa Sprawiedliwości z dnia 1 grudnia 2003 r.).