Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 lutego 2013 r., sygn. II OSK 2007/11

 

Dnia 26 lutego 2013 roku Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Roman Hauser sędzia NSA Jerzy Bujko sędzia del. NSA Anna Żak (spr.) Protokolant asystent sędziego Dominika Sasin-Knothe po rozpoznaniu w dniu 26 lutego 2013 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej P. W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 27 kwietnia 2011 r. sygn. akt II SA/Lu 889/10 w sprawie ze skargi P. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z dnia [...] października 2010 r. nr [...] w przedmiocie nakazania usunięcia odpadów z nieruchomości oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

II OSK 2007/11

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 27 kwietnia 2011r., w sprawie sygn. akt II SA/Lu 889/10, oddalił skargę P. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z dnia [...] października 2010r.,nr [...] w przedmiocie usunięcia odpadów z nieruchomości.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.

Wójt Gminy Borki wszczął z urzędu postępowanie w sprawie usunięcia odpadów z działki nr [...], położonej we W., stanowiącej własność P. W.

W wyniku oględzin przeprowadzonych w dniu 14 kwietnia i 28 maja 2010r. ustalono, że na terenie tej działki, na obszarze 20m x 100m znajdują się odpady komunalne zmieszane, w tym resztki materiałów budowlanych, odpady z gospodarstw domowych, resztki armatury sanitarnej i opony. Decyzją z dnia [...] czerwca 2010r. Wójt Gminy Borki nakazał P. W. na podstawie art.34 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach, usunięcie z nieruchomości odpadów, poprzez ich wywiezienie na składowisko odpadów. Organ wyjaśnił ,że właścicielka nieruchomości nie posiada zezwolenia na składowanie odpadów, wobec tego znajdują się one w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

Organ odwoławczy - Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białej Podlaskiej(dalej powoływane też jako Kolegium) podzieliło stanowisko Wójta Gminy, że w rozpoznawanej sprawie zaistniały przesłanki do nałożenia na posiadacza nieruchomości obowiązku usunięcia nielegalnie zgromadzonych odpadów w oparciu o przepisy w/w ustawy o odpadach. Zdaniem Kolegium znajdujące się na działce skarżącej rodzaje odpadów odpowiadają wymienionym w załączniku nr 1 do wskazanej ustawy kategoriom odpadów, to jest: Q1 - pozostałości z produkcji lub konsumpcji, niewymienione w pozostałych kategoriach, Q14 - substancje lub przedmioty, dla których posiadacz nie znajduje już dalszego zastosowania, a także Q16 - wszelkie substancje lub przedmioty, które nie zostały uwzględnione w powyższych kategoriach. Zgromadzone na działce przedmioty, materiały i substancje są odpadem także w rozumieniu przepisów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów, a zwłaszcza jej § 2 pkt 20 gdzie wymienione są odpady komunalne łącznie z frakcjami gromadzonymi selektywnie. Kolegium wyjaśnił również, że działania dotyczące ustalenia sprawców składowania odpadów komunalnych prowadzone były w tej sprawie od grudnia 2008 r., kiedy to jeden z mieszkańców poinformował o istnieniu dzikiego wysypiska odpadów na działce nr ew. [...]. Ustalenia poczynione w toku postępowania przez organ pierwszej instancji, a także w wyniku działań innych podmiotów, w tym Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Lublinie oddział w Białej Podlaskiej (oględziny przeprowadzone w dniu 4 czerwca 2009 r.) oraz Komendy Powiatowej Policji w Radzyniu Podlaskim (przesłuchanie zainteresowanej, wyjaśnienia mieszkańców wsi W. i jej sołtysa, oraz pracowników Urzędu Gminy Borki) wskazują, że składowanie odpadów na działce nr ew. [...] jest wynikiem działań osób trzecich, prawdopodobnie okolicznych mieszkańców. W ocenie Kolegium istotny w sprawie jest fakt, że zawiadomieniem z dnia 26 kwietnia 2009 r. Komenda Powiatowa Policji w Radzyniu Podlaskim poinformowała skarżącą, że przeprowadzone czynności wyjaśniające nie doprowadziły do ustalenia osób, które dopuściły się wyrzucania śmieci na jej działkę rolną. Postępowanie prowadzone przed Sądem Rejonowym w Radzyniu Podlaskim i wydany w sprawie wyrok z dnia [...] stycznia 2010 r., sygn. akt [...], wykazały, że P. W. nie jest sprawcą magazynowania i składowania odpadów na swojej działce, czyli w miejscu do tego nieprzeznaczonym, zaś powstanie dzikiego składowiska odpadów na działce nr ew. [...] jest wynikiem działań osób trzecich, których tożsamość jest trudna do ustalenia. Stwierdzony stan rzeczy nakazuje w takiej sytuacji uznać, że w świetle art. 3 ust. 3 pkt 13 zdanie drugie ustawy o odpadach P. W. jest domniemanym posiadaczem znajdujących się na jej działce odpadów. Kolegium wskazało, że uznanie P. W., w oparciu o powyższe domniemanie, za posiadacza odpadów, nie może być traktowane jako naruszenie prawa z tego powodu, że nie czuje się ona winna powstania zaistniałego stanu rzeczy. Nałożenie obowiązku, o jakim mowa w art. 34 ustawy o odpadach, jest formą odpowiedzialności administracyjnej, co oznacza, że o jego zastosowaniu decyduje fakt naruszenia ustawy o odpadach, polegający na składowaniu odpadów w miejscu do tego nieprzeznaczonym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00