Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 lipca 2012 r., sygn. II OSK 714/11

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jerzy Bujko Sędziowie: Sędzia NSA Alicja Plucińska-Filipowicz Sędzia NSA del. Jerzy Solarski (spr.) Protokolant: Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 11 lipca 2012 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J.S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 7 grudnia 2010 r. sygn. akt II SA/Kr 1164/10 w sprawie ze skargi J.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia [...] lipca 2010 r. nr [...] w przedmiocie usunięcia zgromadzonych odpadów oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 7 grudnia 2010 r. sygn. II SA/Kr 1164/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (dalej: WSA), po rozpoznaniu sprawy ze skargi J.S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie (dalej: SKO) z dnia [...] lipca 2010 r., nr [...], w przedmiocie nakazu usunięcia zgromadzonych odpadów - skargę oddalił.

W uzasadnieniu przedstawiono następującą argumentację faktyczną i prawną: Prezydent Miasta Krakowa decyzją z dnia [...] stycznia 2010 r., znak: [...], w oparciu o art. 34 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010r. Nr 185, poz. 1243 ze zm.; zwana dalej ustawą o odpadach), nakazał J.S., właścicielowi nieruchomości gruntowej, stanowiącej działkę nr A obr. [...], położonej w Krakowie, usunięcie zgromadzonych na tej działce odpadów, pochodzących z remontu infrastruktury drogowej. Część tej działki została nadsypana o ok. 70 - 85 cm, pasem o szerokości ok. 4 - 6 m przebiegającym na całej jej długości, wzdłuż działki nr B obr. [...]. Do utworzenia nasypu użyty został między innymi gruz budowlany, elementy betonowe i ziemia. Powierzchnia nasypu została wyrównana ziemią, piaskiem i "recykliną", a brzeg zabezpieczony krawężnikami betonowymi. Ustalono, że odpady, z których wykonany został nasyp pochodzą z remontów infrastruktury drogowej ("inwestycji drogowych") i zostały przywiezione na zlecenie oraz za zgodą J.S. W Urzędzie Miasta Krakowa nie został złożony wniosek dotyczący możliwości zagospodarowania działki nr A. Ziemia, gruz, elementy betonowe oraz inne pochodzące z "inwestycji drogowych" użyte do wykonania nasypu na części działki stanowią odpady w rozumieniu ustawy o odpadach, których rodzaje wyszczególnia rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 września 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, póz. 1206). Według art. 2 ust.1 ustawy o odpadach, jej przepisy stosuje się do postępowania z masami ziemnymi lub skalnymi, jeżeli są usuwane albo przemieszczane w związku z realizacją inwestycji lub prowadzeniem eksploatacji kopalin. Natomiast zgodnie z ust. 2 pkt. 1 tego przepisu, przepisów ustawy nie stosuje się do: mas ziemnych lub skalnych usuwanych albo przemieszczanych w związku z realizacją inwestycji, jeżeli miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyzja o pozwoleniu na budowę lub zgłoszenie robót budowlanych określają warunki i sposób ich zagospodarowania, a ich zastosowanie nie spowoduje przekroczeń wymaganych standardów jakości gleby i ziemi, o których mowa w ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska. Po rozpatrzeniu odwołania SKO decyzją z dnia [...] lipca 2010 r., znak: [...], utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję stwierdzając, że organ kierował się treścią protokołu z rozprawy - oględzin nieruchomości z dnia 25 listopada 2009 r. oraz oświadczeniami samych stron składanych w związku ze sprawą (ziemia oraz odpady betonowe pochodzące z remontów dróg i chodników, zostały przemieszczona z terenów inwestycji drogowych na teren nieruchomości odwołującego się), przy czym nastąpiło to za zgodą i wiedzą właściciela nieruchomości. Czynności takie mogłyby być uznane za legalne w sytuacji ich podejmowania zgodnie ze sposobami przewidzianymi przez prawo. Skarżący nie przedstawił dokumentów potwierdzających dopełnienie przepisów prawa budowlanego i nie posiada decyzji (warunków zabudowy, pozwolenie na budowę, czy też dokonanie zgłoszenia robót nie wymagających decyzji administracyjnej) przewidujących wykorzystanie odpadów z inwestycji na cele rolnicze. Proces składowania wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia na prowadzenie takiej działalności i niewątpliwe skarżący nie posiada takiego zezwolenia. Natomiast na magazynowanie nie jest wymagane odrębne zezwolenie, co nie oznacza, iż czynność ta jest pozbawiona zupełnie regulacji prawnych. Określenie miejsca i sposobu magazynowania odpadów wymagane jest w zezwoleniach wymienionych w art. 63 ust. 6 ustawy o odpadach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00