Wyrok NSA z dnia 3 stycznia 2013 r., sygn. I OSK 1417/11
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Janina Antosiewicz (spr.), Sędzia NSA Ewa Dzbeńska, Sędzia del. WSA Przemysław Szustakiewicz, Protokolant starszy asystent sędziego Andrzej Nędzarek, po rozpoznaniu w dniu 3 stycznia 2013 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Spółki Akcyjnej w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 13 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Wa 2233/10 w sprawie ze skargi [...] Spółki Akcyjnej w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] sierpnia 2010r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieodpłatnego nabycia przez gminę z mocy prawa własności nieruchomości oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 13 kwietnia 2011 r. sygn. akt I SA/Wa 2233/10 oddalił skargę Polskich Kolei Państwowych S.A. w Warszawie na decyzję Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej z dnia [...] sierpnia 2010 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieodpłatnego nabycia przez Gminę W. z mocy prawa własności nieruchomości.
W uzasadnieniu wyroku Sąd przytoczył następujący stan sprawy.
Wojewoda Małopolski decyzją z dnia [...] marca 2010 r. nr [...] stwierdził nabycie z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. przez Gminę W. prawa własności nieruchomości położonej w jednostce ewidencyjnej W. obręb K. ozn. nr działki [...]o pow. 0,1299 ha, uregulowanej w księdze wieczystej nr [...].
Podstawę decyzji stanowił przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191 ze zm.) zw. dalej ustawą komunalizacyjną oraz ustalenie, że nieruchomość Skarbu Państwa nie pozostawała w dniu 27 maja 1990 r. w zarządzie PKP, tym samym jako należąca do terenowego organu administracji państwowej spełniała przesłanki do nabycia z mocy prawa przez Gminę W.
Odwołanie od tej decyzji wniosły Polskie Koleje Państwowe S.A. wskazując, że prawo zarządu sporną nieruchomością wywodzi się z decyzji z 1987 r. o ustaleniu opłaty rocznej, ponadto wskazano, że sporna nieruchomość stanowi fragment linii kolejowej nr 91 Kraków Główny Osobowy - Medyka, na której znajduje się infrastruktura kolejowa.