Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 10 lipca 2013 r., sygn. I FSK 742/12

NZOZ nie jest podatnikiem w zakresie podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności polegającej na świadczeniu, na jego zamówienie, przez inny podmiot, usług związanych z opieką medyczną. Skoro bowiem sprzedaż towarów lub usług nastąpiła przez inny podmiot (wskazany na fakturze VAT), to właśnie ten podmiot jest podatnikiem w rozumieniu tegoż przepisu i to on może domagać się wszczęcia postępowania.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Artur Mudrecki, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 10 lipca 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej N. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 23 lutego 2012 r. sygn. akt VIII SA/Wa 1036/11 w sprawie ze skargi N. na postanowienie Ministra Finansów z dnia 28 września 2011 r. nr ... w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od N. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z 23 lutego 2012 r., sygn. akt VIII SA/Wa 1036/11 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę N. na postanowienie Ministra Finansów z 28 września 2011 r. nr ... w przedmiocie odmowy wszczęcia postępowania podatkowego.

2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że postanowieniem z 28 września 2011 r. Minister Finansów po rozpoznaniu odwołania strony utrzymał w mocy postanowienie Ministra Finansów z 10 sierpnia 2011 r. o odmowie wszczęcia postępowania podatkowego w zakresie udzielenia interpretacji indywidualnej w przedmiocie podatku od towarów i usług. Strona pytała: "Czy czynności ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. B Dyrektywy 2006/112/WE są zwolnione z podatku VAT w polskim stosowaniu tej dyrektywy, czy też tylko niektóre są zwolnione z podatku VAT (badania laboratoryjne, transport medyczny), a w pozostałych przypadkach NZOZ musi składać wnioski o zwrot nienależnie zapłaconego podatku VAT? Pytanie dotyczy tak stanu przeszłego, jak i obecnego związanego z nowelizacją ustawy o VAT od 01.01.2011 r." Skarżąca wyraziła stanowisko, że zakład jako odbiorca usług świadczonych na potrzeby udzielanej opieki medycznej powinien płacić podatek VAT ze stawką "zwolniony". W związku z tym po stronie skarżącej wystąpiła nadpłata, którą organy podatkowe winny zwrócić. W ocenie Ministra Finansów problem przedstawiony we wniosku o interpretację nie dotyczy zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie strony skarżącej, a odnosi się do sfery opodatkowania innych podmiotów, tj. świadczących usługi związane z opieką szpitalną i medyczną na rzecz strony skarżącej, która z kolei świadczy usługi opieki szpitalnej i medycznej dla swoich pacjentów. Fakt natomiast, że strona skarżąca jest zainteresowana poprawnością ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług czy też zastosowania zwolnienia od tego podatku dla czynności ściśle związanych z opieką szpitalną i medyczną nie powoduje w ocenie organu, iż jest ona podmiotem "zainteresowanym" w rozumieniu art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz. 60 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00