Wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2013 r., sygn. I FSK 417/12
Brak faktury lub jej duplikatu pozbawia podatnika możliwości do skorzystania z uprawnienia określonego w art. 19 ust. 1 u.p.t.u. z 1993 r., co oznacza, że to na podatniku ciąży ryzyko właściwego przechowywania tych dokumentów przez okres pięciu lat licząc od końca roku, w którym fakturę wystawiono.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Grażyna Jarmasz, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki, Sędzia NSA Danuta Oleś (sprawozdawca), Protokolant Dariusz Rosiak, po rozpoznaniu w dniu 11 kwietnia 2013 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej G. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 7 października 2011 r. sygn. akt III SA/Gl 2211/10 w sprawie ze skargi G. M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 9 lipca 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za październik 2004r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od G. M. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w K. kwotę 1800 zł (słownie: jeden tysiąc osiemset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
1.1. Wyrokiem z dnia 7 października 2011 r., sygn. akt III SA/Gl 2211/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę G. M. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w K. z dnia 9 lipca 2010 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.
1.2. Przedstawiając stan faktyczny sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że Dyrektor Izby Skarbowej w K. zaskarżoną decyzją utrzymał w mocy decyzję Naczelnika urzędu skarbowego w Z. z dnia 17 grudnia 2009 r., którą określono G. M., prowadzącej działalność gospodarczą pod firmą M, zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług za październik 2004 r. Organ pierwszej instancji w oparciu o materiał zgromadzony w trakcie postępowania uznał, że strona w korekcie deklaracji VAT-7 za ww. okres rozliczeniowy zaniżyła podatek należny, z tytułu sprzedaży złomu i usług transportu złomu świadczonych na rzecz R. B. przez J. M., działającego w imieniu i na rzecz strony w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Jednocześnie organ przyjął, że strona w kontrolowanym okresie nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 11, poz. 50 ze zm., dalej "u.p.t.u. z 1993 r."), z uwagi na to, że nie okazała organowi żadnej dokumentacji związanej z prowadzoną w 2004 r. działalnością gospodarczą, wyjaśniając, że dokumentację tę zniszczyła omyłkowo.