Postanowienie NSA z dnia 23 sierpnia 2012 r., sygn. I OSK 1649/12
Odrzucenie skargi
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska po rozpoznaniu w dniu 23 sierpnia 2012 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. S. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 marca 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 1849/11 o odrzuceniu skargi J. S. na pismo Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia z dnia [...] czerwca 2011 r. w przedmiocie rozliczenia czasu służby postanawia: oddalić skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie postanowieniem z dnia 14 marca 2012 r., sygn. akt II SA/Wa 1849/11 odrzucił skargę J.S. na pismo Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia z dnia [...] czerwca 2011 r. w przedmiocie rozliczenia czasu służby.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że J. S. przedmiotem skargi do WSA w Warszawie uczynił pismo Szefa Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia z dnia [...] czerwca 2011 r. nr [...], uznając je za decyzję wydaną na skutek jego odwołania od "decyzji" Komendanta 4 Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej we W. z dnia [...] kwietnia 2011 r. w przedmiocie rozliczenia czasu służby. Skarżący domagał się uchylenia wymienionych rozstrzygnięć, zarzucając, iż zostały one wydane z naruszeniem art. 1, art. 7, art. 10, art. 77, art. 104 i art. 107 k.p.a. w związku z art. 7, art. 8 i art. 60 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz art. 32 j i art. 69 pkt. 2 a ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej w związku z § 4 pkt. 5, § 8 i § 11 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 26 czerwca 2008 r. w sprawie czasu służby żołnierzy zawodowych. W ocenie J. S. przy ustalaniu zadań służbowych do czasu służby nie wliczono mu pełnego czasu pełnienia dyżuru medycznego, co powoduje wykonywanie tak ustalonych zadań służbowych w tygodniu w czasie ponadnormatywnym oraz przekroczenie ponadnormatywnych godzin służby w tygodniu w czteromiesięcznym okresie rozliczeniowym. W uzasadnieniu skarżący zażądał w zamian za czas służby przekraczający ustawowy wymiar czasu służby przyznania mu dni wolnych od służby w takim samym wymiarze (przy wliczeniu do czasu służby pełnionych dyżurów medycznych w pełnym czasie ich pełnienia). Zaznaczył przy tym, że organ wojskowy winien w tym zakresie wydać decyzję administracyjną, gdyż sprawa indywidualnych rozliczeń czasu służby należy do sfery władczych rozstrzygnięć i nie może być załatwiana w drodze czynności faktycznych, względnie materialno- technicznych.