Wyrok NSA z dnia 7 grudnia 2012 r., sygn. I FSK 1351/12
Zakaz reformationis in peius ustanowiony w art. 234 O.p. dotyczy organu odwoławczego. Nie jest nim związany organ pierwszej instancji przy ponownym rozpoznawaniu sprawy w następstwie kasacyjnej decyzji organu odwoławczego.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (sprawozdawca), Sędzia WSA del. Dagmara Dominik-Ogińska, Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 7 grudnia 2012 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej T. F.-L. S.A. w Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 30 maja 2012 r. sygn. akt I SA/Go 134/12 w sprawie ze skargi T. F.-L. S.A. w Z. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Z. z dnia 9 lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiąc maj 1995 r. z tytułu oprocentowania odsetek 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od T. F.-L. S. A. w Z. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w Z. kwotę 180 zł (słownie: sto osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 30 maja 2012 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił skargę T. F.-L. S.A. w Z. (dalej jako "spółka") na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Z. z dnia 9 lutego 2012 r. nr [...] w przedmiocie odmowy zwrotu nadpłaty w podatku od towarów i usług za miesiąc maj 1995 r. z tytułu oprocentowania odsetek.
Sąd pierwszej instancji w pisemnych motywach wskazał, że spółka złożyła cztery wnioski o stwierdzenie nadpłaty w podatku od towarów i usług za maj 1995 r. Działający w imieniu spółki prezes zarządu, w dniu 8 listopada 2011 r. ograniczył swoje żądanie do zwrotu nadpłaty powstałej w wyniku wyroku Trybunału Konstytucyjnego, sygn. akt SK 21/08 (zawartego we wniosku z dnia 26 lipca 2010 r.), składając do protokołu oświadczenie o wycofaniu pozostałych wniosków. Strona sprecyzowała jednocześnie treść żądania wskazując, że niniejsze postępowanie nie jest postępowaniem w przedmiocie stwierdzenia tylko w przedmiocie zwrotu nadpłaty, ponieważ niedopuszczalne i bezprzedmiotowe jest prowadzenie postępowania w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty, która stwierdzona została przez Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 21 lipca 2010 r., sygn. akt SK 21/08. Strona oceniła w związku z powyższym, że przedmiotowe postępowanie prowadzone jest w trybie art. 74 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm. dalej jako "O.p."), z uwzględnieniem treści art. 80 § 1 O.p., a bieg terminu przedawnienia prawa do zwrotu nadpłaty rozpoczął się od daty wydania powyższego wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który stwierdził nadpłatę.