Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 września 2011 r., sygn. I OSK 1671/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Lech Sędziowie: sędzia NSA Irena Kamińska (spr.) sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak Protokolant st. inspektor sądowy Barbara Dąbrowska-Skóra po rozpoznaniu w dniu 21 września 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego S.A. z siedzibą w Szanghaju Oddział w Gdyni od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 9 czerwca 2010 r. sygn. akt II SA/Gd 198/10 w sprawie ze skargi Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego S.A. z siedzibą w Szanghaju Oddział w Gdyni na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia (... )stycznia 2010 r., nr (...) w przedmiocie odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 9 czerwca 2010 r., sygn. akt II SA/Gd 198/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę C.P.T.O. Spółki Akcyjnej z siedzibą w S. Oddział w Gdyni na decyzję Wojewody Pomorskiego z dnia (...) stycznia 2010 r., nr (...) w przedmiocie odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość.

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji wskazał, iż Prezydent Miasta Gdyni decyzją z dnia (...) września 2009 r., nr (...) , wydaną na podstawie art. 37 a ust. 7 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz.U. Nr 84, poz. 948 ze zm.), zobowiązał Polskie Koleje Państwowe S.A. do wypłaty na rzecz C.P.T.O. S.A. z siedzibą w S. Oddział w Gdyni odszkodowania w łącznej kwocie 87 870 zł za nieruchomość położoną w Gdyni przy ul. L. , oznaczoną jako działka nr (...), która z mocy prawa stała się z dniem 1 czerwca 2003 r. własnością Skarbu Państwa, oddaną w użytkowanie wieczyste Polskim Kolejom Państwowym S.A. z siedzibą w Warszawie. Uzasadniając rozstrzygnięcie organ wskazał, że w dniu 28 listopada 2007 r. C.P.T.O. S.A. z siedzibą w S. Oddział w Gdyni złożyło do Prezydenta Miasta Gdyni, wykonującego zadania starosty z zakresu administracji rządowej, wniosek o ustalenie i wypłacenie odszkodowania za przedmiotową nieruchomość zgodnie z art. 37 a powołanej ustawy, który w ust. 7 stanowi, że przesłankami wyłączającymi prawo byłych właścicieli do uzyskania odszkodowania jest złożenie wniosku o ustalenie i wypłacenie odszkodowania po dniu 31 grudnia 2007 r. oraz okoliczność, że nieruchomość pozostawała do dnia 31 maja 2003 r w posiadaniu samoistnym PKP S.A. lub jej poprzedników prawnych przez okres co najmniej 30 lat. Ustalając stan faktyczny sprawy organ wskazał, że Wojewoda Pomorski decyzją z dnia (...) maja 2006 r., nr (...) , na podstawie art. 37 a ww. ustawy, stwierdził nabycie z mocy prawa przez Skarb Państwa z dniem 1 czerwca 2003 r. własności, a przez Polskie Koleje Państwowe S.A., prawa użytkowania wieczystego, nieruchomości położonej w Gdyni, oznaczonej według ewidencji gruntów jako działka nr (...). W toku przeprowadzonego postępowania dowodowego organ ustalił, że od lat międzywojennych przedmiotowa nieruchomość stanowiła własność S. J, a następnie jego spadkobierców. Na mocy aktów notarialnych umów sprzedaży z dnia 18 czerwca 1996 r. oraz z dnia 15 listopada 1996 r. właścicielami działki stali się wspólnicy spółki cywilnej "K." Z. i M. K. którzy w dniu 23 lipca 1999 r. zbyli przedmiotową nieruchomość na rzecz "P." S.A. Następnie na mocy aktu notarialnego z dnia 18 lutego 2000 r. właścicielem nieruchomości zostało C.P.T.O. S.A. z siedzibą w S. Oddział w Gdyni. Na mocy zawartego porozumienia z dnia 29 sierpnia 2003 r. pomiędzy C. P. T. O. S.A. z siedzibą w S. Oddział w Gdyni a PKP PLK S.A. przedmiotowa nieruchomość została czasowa zajęta przez PKP PLK S.A. Oddział Regionalny w Gdańsku w celu wykonania w latach 2003 - 2006 robót w związku z realizacją inwestycji "Modernizacja stacji Gdynia Główna Osobowa - Etap I". Organ ustalił również, że zgodnie z wypisem z ewidencji środków trwałych oraz księgi inwentarzowej PKP S.A., na działce nr (...) w Gdyni usytuowana jest linia kolejowa ((...)), droga kolejowa tory główne zasadnicze, rok budowy 1901 - 1930 nr inwentarzowy (...). W wyniku przeprowadzonych oględzin ustalono natomiast, że działka ta stanowi wyrównany pas ziemi zabezpieczony od strony torów murem oporowym z betonu i nie jest wykorzystywana na potrzeby ruchu kolejowego. Mapa sytuacyjno - wysokościowa, sporządzona przez Kolejowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjno - Kartograficznej w Gdańsku, uwzględniająca stan na marzec 2007 r., nie wskazuje również, aby przez przedmiotową działkę przebiegał w tym czasie tor kolejowy. Ponadto z aktów notarialnych umów sprzedaży wynika, że działka była niezabudowana co świadczy o tym, że co najmniej od kilkunastu lat nie znajdują się na niej żadne urządzenia, które wskazywałyby na fakt wykorzystania działki na potrzeby ruchu kolejowego. W wyniku przeprowadzonego, na zlecenie Prezydenta Miasta Gdyni, operatu szacunkowego przedmiotowej nieruchomości, określono jej wartość na kwotę 87 870 zł netto. Rzeczoznawca majątkowy przy sporządzaniu operatu zastosował zasady wyceny takie jak przy szacowaniu nieruchomości zajętych pod drogi publiczne. Organ zauważył również, że w latach 2000 - 2008 C.P.T.O. S.A. z siedzibą w S. Oddział w Gdyni uiszczało podatek od przedmiotowej nieruchomości. Na podstawie przedstawionych ustaleń organ I instancji stwierdził, że posiadanie przez PKP S.A działki nr (...) położonej w Gdyni przy ul. L. nie miało charakteru samoistnego i nieprzerwanego w okresie co najmniej 30 lat poprzedzających datę 31 maja 2003 r., co zgodnie z art. 37a ust. 7 ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" stanowi przesłankę nakazującą PKP S.A. wypłatę odszkodowania byłemu właścicielowi. Organ podkreślił, że objęcie w posiadanie przez PKP PLK S.A przedmiotowej działki nastąpiło dopiero na mocy zawartego w dniu 29 sierpnia 2003 r porozumienia i było posiadaniem zależnym, w celu remontu infrastruktury kolejowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00