Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 maja 2011 r., sygn. II OSK 912/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łuczaj ( spr. ) Sędziowie Sędzia NSA Małgorzata Dałkowska-Szary Sędzia del. WSA Aleksandra Łaskarzewska Protokolant Michał Zawadzki po rozpoznaniu w dniu 26 maja 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej L. G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 grudnia 2009 r. sygn. akt VII SA/Wa 1872/09 w sprawie ze skargi L. G. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2009 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z dnia 16 grudnia 2009 r., sygn. akt VII SA/Wa 1872/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę L. G. na decyzję Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] września 2009 r. znak [...] w przedmiocie odmowy uchylenia decyzji ostatecznej Warmińsko - Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2004 r.

W uzasadnieniu zaskarżonego wyroku Sąd podał, iż pismem z dnia [...] kwietnia 2009 r. oraz pismem uzupełniającym z dnia [...] maja 2009 r. L. G., reprezentowany przez radcę prawnego A. R., wystąpił do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego o uchylenie decyzji Warmińsko - Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2004 r. znak [...], utrzymującej w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w M. z dnia [...] maja 2004 r. znak: [...] nakazującą Państwu J. i L. G. rozbiórkę wybudowanego samowolnie budynku letniskowego na działce nr ew. [...] w obr. D. gmina P. w oparciu o przepis art. 154 Kodeksu postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm.).

Decyzją z dnia [...] sierpnia 2009 r. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego odmówił uchylenia w trybie art. 154 § 1 k.p.a. decyzji Warmińsko - Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2004 r., a po ponownym rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy decyzją z dnia [...] września 2009r. utrzymał w mocy swoją poprzednią decyzję z dnia [...] sierpnia 2009r. Organ wskazał, że art. 154 § 1 k.p.a. ustanawia dwie przesłanki, które muszą zaistnieć łącznie, aby można było wzruszyć decyzję tym trybie. Konieczne jest, aby decyzja taka nie tworzyła praw nabytych dla żadnej ze stron postępowania, a nadto za wzruszeniem decyzji muszą przemawiać względy interesu społecznego lub słuszny interes strony. Przez "prawo nabyte" należy rozumieć wszelkiego rodzaju prawa, a więc także prawa, które powstają przez prawomocne orzeczenie właściwej władzy, że na danej osobie ciąży sporny obowiązek. Prawem nabytym jest więc również wynikające z prawomocnego orzeczenia prawo do wykonania ciążącego na stronie obowiązku w rozmiarach określonych przez to orzeczenie. Pojęcie "nabycia praw" z decyzji administracyjnej odnosi się do sfery prawa materialnego i należy je rozumieć szeroko, przyjmując, iż każde indywidualne rozstrzygnięcie prawne, które ma znamiona rozstrzygnięcia merytorycznego w sprawie i kształtuje sytuację prawną strony poprzez przysporzenie na jej rzecz w sferze prawnej, należy traktować jako rozstrzygnięcie, na podstawie którego strona "nabyła prawa" (por. wyrok NSA z dnia 24 lutego 2005 r., OSK 1188/04, LEX nr 164973). Organ podkreślił, iż decyzja Warmińsko - Mazurskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia [...] lipca 2004 r., utrzymująca w mocy decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w M. z dnia [...] maja 2004 r. nakazującą rozbiórkę budynku letniskowego, jest rozstrzygnięciem administracyjnym nakładającym na stronę określony obowiązek, a zatem nie może być uchylona w trybie art. 154 § 1 k.p.a. Z tego względu ewentualne powoływanie się na to, że interes społeczny lub słuszny interes strony przemawia za uchyleniem decyzji jest w przedmiotowej sprawie bezcelowe, albowiem i tak nie jest możliwe uchylenie takiej decyzji, gdyż nie jest to decyzja na mocy której strona nie nabyła żadnych praw. Organ jednocześnie zaznaczył, że "interes słuszny" to taki interes, który nie narusza prawa (nie sankcjonuje stanu niezgodnego z prawem). Nadto przypomniał, że nie była to pierwsza próba wzruszenia decyzji w trybie art. 154 k.p.a. jako, że decyzją z dnia [...] grudnia 2008 r., Warmińsko - Mazurski WINB odmówił uchylenia własnej decyzji ostatecznej z dnia [...] lipca 2004 r., a Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego, jako organ odwoławczy, decyzją z dnia [...] stycznia 2009 r. utrzymał w mocy tą decyzję.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00