Wyrok NSA z dnia 31 marca 2011 r., sygn. I OSK 808/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący sędzia NSA Joanna Banasiewicz, Sędzia NSA Monika Nowicka, Sędzia del. NSA Jerzy Krupiński (spr.), Protokolant starszy sekretarz sądowy Anna Krakowiecka, po rozpoznaniu w dniu 31 marca 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lutego 2010 r. sygn. akt VII SA/Wa 2301/09 w sprawie ze skargi I. R. i W. R. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] października 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego 1. uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2. zasądza od skarżących I. R. i W. R. solidarnie na rzecz organu - Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad kwotę 280 /dwieście osiemdziesiąt/ złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 18 lutego 2010 r., sygn. akt VII SA/Wa 2301/09, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w sprawie ze skargi I. R. i W. R. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad (dalej GDDKiA) z dnia [...] października 2009 r., znak [...], w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1a i c ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.), uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą decyzję własną tego organu z dnia [...] czerwca 2009 r. (pkt I). W pkt II wyroku Sąd określił, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu do czasu uprawomocnienia się wyroku, a w pkt III zasądził od GDDKiA na rzecz skarżących kwotę 200 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Wyrok wydany został w następujących okolicznościach sprawy:
Decyzją z dnia [...] czerwca 2009 r. Zastępca Dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - Oddziału w Łodzi, działając z upoważnienia GDDKiA, na podstawie art. 29 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r., nr 19, poz. 115 ze zm.), zwanej dalej ustawą, po rozpatrzeniu wniosku I. i W. R. z dnia [...] maja 2009 r. w sprawie zezwolenia na lokalizację zjazdu indywidualnego dla obsługi planowanego budynku mieszkalnego, odmówił wydania zezwolenia na lokalizację wzmiankowanego zjazdu z drogi krajowej nr [...] na działkę nr [...], położoną w miejscowości Ł. W uzasadnieniu decyzji organ powołał treść przepisów stanowiących podstawę prawną zaskarżonej decyzji, wskazując następnie, że działka nr [...] znajduje się przy drodze krajowej nr [...], zakwalifikowanej zarządzeniem nr 80 GDDKiA z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie klas istniejących dróg krajowych do dróg głównych (klasy G), dla których ze względu na ich funkcję i występujące natężenie ruchu, sposób skomunikowania terenów przyległych i możliwość zmiany sposobu zagospodarowania oraz zjazdy powinny być przedmiotem szczególnej analizy. Organ ustalił także, na podstawie okresowych pomiarów z 2005 r., że na omawianym odcinku natężenie ruchu wynosi 8568 pojazdów na dobę. GDDKiA zwrócił uwagę, że przy analizowaniu możliwości włączenia ruchu drogowego do drogi krajowej, zarządca drogi zobowiązany jest kierować się m.in. przepisami rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. nr 43, poz. 430), zwanego dalej rozporządzeniem, w tym przepisem § 9 ust. 1 pkt 4, zgodnie z którym, na drodze klasy G należy ograniczyć liczbę i częstość zjazdów przez zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas, szczególnie do terenów przeznaczonych pod nową zabudowę. Ponadto konieczność ograniczania zjazdów bezpośrednich z drogi krajowej została uwzględniona w miejscowym planie zagospodarowania gminy A., który w rozdziale VII, w punkcie czwartym stanowi, że plan ustala obsługę terenów przeznaczonych do zainwestowania przyległych bezpośrednio do dróg klasy S, GP i G, oznaczonych na rysunku planu symbolami 01KS, 02KGP, 03KG, 04KG, OSKG, z istniejących oraz projektowanych dróg zbiorczych, lokalnych i dojazdowych, a dostępność komunikacyjna do dróg klasy S, GP, G jest możliwa tylko w wyznaczonych skrzyżowaniach. Natomiast działka nr [...] wydzielona z działki nr [...] i nabyta przez skarżących w 1995 r., po dokonanym podziale, przylega wyłącznie do drogi krajowej nr [...], bez urządzonego zjazdu. Organ podkreślił, że dotychczasowy sposób jej zagospodarowania (las) nie wymagał wykonywania dojazdów do nieruchomości. Z kolei zarządca drogi przy analizowaniu możliwości lokalizacji nowego zjazdu jest obowiązany do uwzględnienia wszystkich obowiązujących przepisów, te zaś wskazują, że nie jest możliwe wybudowanie postulowanego zjazdu.