Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 2010 r., sygn. I OSK 319/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jolanta Rajewska ( spr.) Sędziowie NSA Leszek Leszczyński del. WSA Jolanta Rudnicka Protokolant asystent sędziego Katarzyna Myślińska po rozpoznaniu w dniu 21 grudnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 października 2009 r. sygn. akt VII SA/Wa 943/09 w sprawie ze skargi E. W. i W. W. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu 1/ uchyla zaskarżony wyrok i oddala skargę; 2/ zasądza od E. W. i W. W. na rzecz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad kwotę 280 zł (dwieście osiemdziesiąt złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 16 października 2009 r. sygn. akt VII SA/Wa 943/09 po rozpatrzeniu skargi E. W. i W. W., uchylił decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] kwietnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu.
Wyrok zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, działając na podstawie art. 127 § 3 k.p.a. w zw. z art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. z 2007 r., Nr 19 poz. 115 ze zm.- dalej powoływanej jako ustawa o drogach publicznych), decyzją z dnia [...] kwietnia 2009 r. utrzymał w mocy swoją decyzję z dnia [...] stycznia 2009 r. w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego z drogi krajowej nr [...] (ul. [...]) do działek [...] i [...] położonych w miejscowości P.
W uzasadnieniu powyższej decyzji organ odwoławczy wskazał, że materialnoprawną podstawę rozstrzygnięcia stanowi art. 29 ust. 4 ustawy o drogach publicznych. W myśl tego przepisu zarządca drogi może odmówić wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego ze względu na niespełnienie przez planowany zjazd wymagań zawartych w przepisach rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowania (Dz.U. Nr 43, poz. 430). Z zebranego w sprawie materiału dowodowego wynika, że odcinek drogi krajowej nr [...], z której strona planuje wykonanie zjazdu publicznego, zakwalifikowany został zarządzeniem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 18 grudnia 2008 r. nr 80 do dróg głównych (droga klasy G). Zgodnie z przepisami powołanego rozporządzenia na drodze klasy G należy ograniczyć liczbę i częstotliwość zjazdów przez zapewnienie dojazdu z innych dróg niższych klas, szczególnie do terenów przeznaczonych pod nową zabudowę. Również w orzecznictwie sądowoadministracyjnym utrwalony jest pogląd, że względy bezpieczeństwa ruchu drogowego przemawiają za tym, aby lokalizowanie zjazdów z dróg krajowych miało miejsce tylko w sytuacji, gdy nie ma możliwości zapewnienia jakiegokolwiek innego dojazdu do działki oraz niemożliwe jest ustanowienie służebności drogi koniecznej na nieruchomościach sąsiednich (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 3 grudnia 2001 r., sygn. akt II SA 2438/00). W rozpatrywanej sprawie istnieje możliwość zapewnienia obsługi komunikacyjnej działek numer [...] i [...] poprzez wykorzystanie istniejącej drogi gminnej niższej klasy, a zainteresowani decyzją Burmistrza Poddębic z dnia [...] kwietnia 2008 r. uzyskali zezwolenie na lokalizację zjazdów publicznych z tej drogi. Proponowane przez zarządcę drogi rozwiązanie obsługi komunikacyjnej działek nr [...] i [...] może zapewnić stronie dostęp do drogi publicznej, bez konieczności wykonywania kolejnego zjazdu z drogi krajowej, a tym samym bez stwarzania dodatkowego punktu kolizji na takiej drodze, zagrażającego bezpieczeństwu ruchu drogowego. Istotne również jest to, że w sąsiedztwie działek nr [...] i [...] zaplanowane jest przejście dla pieszych z azylem rozdzielającym pasy ruchu. Zgodnie zaś z § 78 ust. 1 w związku z § 113 ust. 7 cyt. rozporządzenia zjazd publiczny z drogi krajowej nie może być usytuowany w miejscu zagrażającym bezpieczeństwu ruchu drogowego, a taka sytuacja miałaby miejsce, gdyby organ udzielił zezwolenia na lokalizację przedmiotowego zjazdu.