Wyrok NSA z dnia 21 stycznia 2011 r., sygn. I OSK 445/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Łukaszewska-Macioch Sędzia NSA Małgorzata Borowiec (spr.) Sędzia WSA del. Marian Wolanin Protokolant: sekretarz sądowy Rafał Jankowski po rozpoznaniu w dniu 21 stycznia 2011 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej W.R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 21 października 2009 r. sygn. akt VII SA/Wa 1162/09 w sprawie ze skargi W.R. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] maja 2009r. znak [...] w przedmiocie zezwolenia na przebudowę zjazdu indywidualnego do parametrów zjazdu publicznego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 21 października 2009 r. sygn. akt VII SA/Wa 1162/09 oddalił skargę W.R. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] maja 2009 r. znak [...] w przedmiocie odmowy wyrażenia zgody na zmianę charakteru zjazdu z indywidualnego na publiczny.
Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy.
W.R. wnioskiem z dnia [...] stycznia 2009 r. zwrócił się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w B. o zmianę charakteru zjazdu z indywidualnego na publiczny z drogi krajowej nr [...] (ul. [...]) do działki nr [...], w miejscowości B.
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad decyzją z dnia [...] marca 2009 r., znak: [...] na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115), uznając wniosek o zmianę charakteru zjazdu, jako wniosek o przebudowę zjazdu indywidualnego do parametrów zjazdu publicznego, nie wyraził zgody na przebudowę zjazdu z drogi krajowej nr [...] na działkę [...] w Brodnicy.
W uzasadnieniu decyzji podał, że działka nr [...] jest usytuowana przy drodze krajowej nr [...], klasy [...] (droga główna ruchu przyspieszonego) i połączona jest zjazdem indywidualnym z ulicą [...] (km. [...]). Wskazał, że w jego ocenie ze względu na lokalizację zjazdu wnioskowana przebudowa nie może być brana pod uwagę, ponieważ przedmiotowy zjazd (po zmianie jego charakteru na publiczny) usytuowany byłby na samym skrzyżowaniu, a więc w miejscu niebezpiecznym. Takie położenie zjazdu naruszałoby wymogi określone w § 113 ust. 1 pkt 7 w zw. z § 78 ust. 1 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430). Budowa nowych zjazdów na drodze krajowej, doprowadziłaby do utraty jej charakteru i pogorszenia warunków bezpieczeństwa i płynności ruchu. Wyjaśnił, że skoro ulica [...] usytuowana jest w ciągu drogi krajowej klasy [...], to droga ta musi zachować wszystkie parametry techniczne i użytkowe odpowiadające drogom klasy [...], w tym wymogom w zakresie lokalizacji zjazdów o charakterze publicznym.