Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2020 r., sygn. I OSK 2479/19
Drogi publiczne
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Iwona Bogucka Sędziowie Sędzia NSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędzia del. WSA Teresa Kurcyusz-Furmanik po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2020 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej G. S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2019 r. sygn. akt VII SA/Wa 2330/18 w sprawie ze skargi G. S. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia [...] lipca 2018 r. znak: [...] w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z 25 kwietnia 2019 roku sygn. akt VII SA/Wa 2330/18, na podstawie art. 151 ustawy z 30 sierpnia 2002 r - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. 2018, poz. 1302 ze zm.) dalej zwanej "p.p.s.a.", oddalił skargę G. S. na decyzję Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z [...] lipca 2018 r. znak: [...] wydaną w oparciu o art. 29 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2222 z późn. zm.) w przedmiocie odmowy wydania zezwolenia na lokalizację zjazdu publicznego z drogi ekspresowej S1 do nieruchomości stanowiącej działkę nr ew. [...] celem zapewnienia obsługi komunikacyjnej terenu obejmującego działki nr [...], [...], [...], [...] oraz [...] położone w obrębie [...] Dąbrowa Górnicza, na którym planowane jest prowadzenie działalności gospodarczej (usługowej) o charakterze miejsca obsługi podróżnych.
W ocenie Sądu pierwszej instancji zarządca drogi jako organ specjalistyczny, całkowicie zasadnie wskazał, że lokalizacja zjazdu stałaby w sprzeczności z § 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. 2016r., poz. 124 ze zm.), który stanowi, że stosowanie zjazdów na drodze klasy S jest zabronione. Naruszyłaby również § 113 ust. 7 oraz § 166 ust. 2 pkt 1 tego rozporządzenia wobec niemożliwości lokowania wjazdu i wyjazdu w miejscach zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego, w tym w obszarze oddziaływania skrzyżowania lub węzła oraz na odcinku występowania dodatkowego pasa ruchu, niespełnienia wymaganych odległości między wjazdem i wyjazdem sąsiadującego węzła. Podkreślono, że organ wskazał prawne i faktycznie warianty umożliwiające pośrednie skomunikowanie działek skarżącego z drogą ekspresową S1.