Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 grudnia 2011 r., sygn. II FSK 1199/10

Zwolnienie okreslone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje podatnikowi zarówno wówczas, gdy otrzyma on środki na swój rachunek bezpośrednio od pierwotnych dawców, to jest rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych oraz międzynarodowych instytucji finansowych, jak również wówczas gdy otrzyma środki od podmiotu krajowego albo obcego upoważnionego do rozdzielania środków beneficjentom.

Teza od Redakcji

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący - Sędzia NSA Antoni Hanusz (sprawozdawca), Sędzia NSA Jan Rudowski, Sędzia NSA Tomasz Kolanowski, Protokolant Agata Grabowska, po rozpoznaniu w dniu 13 grudnia 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w W. działającego z upoważnienia Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 stycznia 2010 r. sygn. akt III SA/Wa 1461/09 w sprawie ze skargi Fundacji "F." w W. na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w W. działającego z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 8 maja 2009 r. nr [...] w przedmiocie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w W. działającego z upoważnienia Ministra Finansów na rzecz Fundacji "F." w W. kwotę 120 (słownie: sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego

Uzasadnienie

1. Zaskarżonym wyrokiem z dnia 11 stycznia 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w sprawie o sygnaturze akt III SA/Wa 1461/09, działając na podstawie art. 146 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) dalej u.p.p.s.a., uchylił zaskarżoną przez Fundację "F" z siedzibą w W. interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego Ministra Finansów z dnia 8 maja 2009 roku w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych. Fundacja złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. We wniosku przedstawiając zaistniały stan faktyczny wskazała, że pełniła funkcję Krajowej Struktury Wsparcia (dalej: KSW) w Programie Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (dalej: Program EQUAL). Powyższe wynikało z powierzenia Fundacji, stosownie do postanowień zawartych w Programie EQUAL, przez właściwego ministra, który pełnił rolę Instytucji Zarządzającej, wyłącznego prawa do realizacji działań związanych z Pomocą techniczną. Powierzenie wskazanej funkcji nastąpiło na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 21 września 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Programu Operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 - 2008 (Dz. U. Nr 214 poz. 2172), dalej: rozporządzenia, a także umowy między właściwym ministrem a Fundacją. Rozporządzenia określały, że Program EQUAL jest realizowany przez Partnerstwa na rzecz rozwoju, Instytucję Zarządzającą i KSW, tj. Fundację. Głównym celem Programu EQUAL było stworzenie większej liczby miejsc pracy i zapewnienie szerokiego do nich dostępu, a także m.in. wypracowanie, przetestowanie, a następnie upowszechnianie i włączanie do głównego nurtu polityki nowych innowacyjnych rozwiązań dotyczących rynku pracy. Program EQUAL był w 75% finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS), a w 25% przez budżet państwa. Realizując zadania i cele określone w Programie EQUAL, Fundacja zatrudniała pracowników wypełniających czynności określone dla KSW. Wynagrodzenia osób zatrudnionych w Fundacji w ramach pełnienia funkcji KSW były finansowane w wysokości 75% ze środków EFS oraz 25% ze środków z budżetu państwa, zaś pracownicy Fundacji w ramach KSW realizowali cele i zadania wskazane dla KSW w Programie EQUAL. Fundacja zapytała czy wynagrodzenia zatrudnionych osób, które realizowały cele Programu EQUAL wyznaczone w Programie EQUAL dla KSW, w części finansowanej ze środków EFS, tj. w wysokości 75%, są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.; dalej: u.p.d.o.f.). Według stanowiska Fundacji wynagrodzenia zatrudnionych osób we wskazanej części korzystają z ww. zwolnienia. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem została spełniona przesłanka pochodzenia środków przeznaczonych na wynagrodzenia, gdyż pochodzą one w tym zakresie (75%) z budżetu Unii Europejskiej, jako środki EFS. Sposób zaś wypłaty tych środków (bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej) jest kwestią techniczną, która nie ma znaczenia dla zastosowania rzeczonego zwolnienia podatkowego. Istotne jest bowiem źródło tych środków, czyli podmiot ostatecznie ponoszący ciężar ekonomiczny bezzwrotnej pomocy. W ocenie Fundacji spełniony został także drugi z warunków zwolnienia, mianowicie w Programie EQUAL do zrealizowania przez KSW przewidziane zostały określone cele a pracownicy Fundacji wykonywali wyłącznie zadania KSW, co w konsekwencji było równoznaczne z bezpośrednim realizowaniem przez nich wskazanych celów. Fundacja, jako osoba prawna, musiała dla realizacji celów jej przypisanych posługiwać się pracownikami. W interpretacji indywidualnej z dnia 8 maja 2009 r. Minister Finansów uznał stanowisko Fundacji za nieprawidłowe. Podkreślił, że EFS jest jednym z funduszy strukturalnych. Pomoc z takich funduszy otrzymuje się jako refundację części poniesionych wydatków, po zakończeniu inwestycji. Finansowanie wydatków ponoszonych w ramach realizacji określonego zadania dokonywane jest ze źródeł krajowych w ramach tzw. prefinansowania. Są to środki pożyczane z budżetu państwa. Stąd nie są to środki z bezzwrotnej pomocy. W konsekwencji wynagrodzenia osób zatrudnionych w Fundacji, którzy realizowali cele Programu EQUAL wyznaczone w Programie EQUAL dla KSW, w części finansowanej ze środków EFS, tj. w wysokości 75%, nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, gdyż pomoc pochodząca z funduszy strukturalnych stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. W odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Minister Finansów stwierdził brak podstaw do zmiany interpretacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00