Wyrok NSA z dnia 11 października 2011 r., sygn. I FSK 965/11
Budowa dróg gminnych należy do zakresu zadań publicznych. W związku z tym jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Zając, Sędzia NSA Krystyna Chustecka, Sędzia NSA Ryszard Pęk (sprawozdawca), Protokolant Marek Kleszczyński, po rozpoznaniu w dniu 6 października 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Gminy K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 23 lutego 2011 r. sygn. akt I SA/Op 8/11 w sprawie ze skargi Gminy K. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 2 września 2010 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Gminy K. na rzecz Ministra Finansów kwotę 240 (słownie: dwieście czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego
Uzasadnienie
I. Wyrok Sądu I instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
Zaskarżonym wyrokiem Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu oddalił skargę Gminy K. (dalej: Gmina) na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 2 września 2010 r. (Nr ...) w przedmiocie podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego przez Sąd I instancji stanu faktycznego i prawnego sprawy wynikało, że Gmina złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na budowę dróg gminnych umożliwiających dojazd do działek położonych w strefie przemysłowej. We wniosku Gmina wyjaśniła, że od roku 2006 ponosi wydatki na realizację inwestycji o nazwie "Uzbrojenie terenu pod budownictwo przemysłowe przy ulicy [...] w K.". Inwestycja ta jest realizowana na nieruchomości stanowiącej własność Gminy, składającej się m. in. z działek nr 104/18 i nr 104/20, położonych w strefie peryferyjnej i pośredniej miasta, na terenie przeznaczonym pod usługi komercyjne, z zamiarem odpowiedniego przystosowania będących w posiadaniu Gminy gruntów, zlokalizowanych przy ulicy [...], do ich wykorzystania w celach produkcyjno-usługowych przez podmioty gospodarcze. W tym zakresie dokonano budowy dróg dojazdowych do poszczególnych działek oraz nowej nawierzchni na odcinkach, w których montowano kanalizację deszczową. We wniosku Gmina podała następnie, że na mocy umów z dnia 26 marca 2007 r. sporządzonych w formie aktu notarialnego dokonała na rzecz spółdzielni mleczarskiej "M." sprzedaży działki nr 104/18, a w dniu 9 lipca 2008 r., sprzedaży rzecz firmy N. S.A. działki nr 104/20, stanowiących część nieruchomości przeznaczonej pod budownictwo przemysłowe. W operacie szacunkowym, na podstawie którego ustalona została wartość przedmiotu sprzedaży, uwzględniony został poziom uzbrojenia tego terenu oraz dogodność dojazdu do niego. Powyższe transakcje zostały przez Gminę opodatkowane według 22% stawki VAT i udokumentowane fakturami VAT a podatek należny z tytułu sprzedaży obu działek został przez Gminę wykazany w deklaracji VAT-7. Gmina wyjaśniła także, że w umowie sprzedaży działki nr 104/20 zawarto ustalenia zobowiązujące ją m. in. do budowy drogi gminnej przylegającej do przedmiotowego gruntu (prostopadłej do ulicy [...]) w przypadku przełożenia sieci gazowej przez nabywcę działki, przy czym ustalono, że szczegółowe działania w tym zakresie będą podlegały dalszym wspólnym uzgodnieniom.