Wyrok NSA z dnia 21 grudnia 2023 r., sygn. I FSK 1929/19
W świetle art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza jest kategorią obiektywną i niezależną od tego, jak jest nazywana czy oceniana przez podmiot ją prowadzący. Działalność zorganizowana i nastawiona na osiągnięcie zysku uprawnia do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych, zgodnie z art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Olejnik, Sędzia NSA Arkadiusz Cudak (spr.), Sędzia WSA (del.) Dominik Mączyński, Protokolant Łukasz Trzpiot, po rozpoznaniu w dniu 21 grudnia 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej M.R. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 18 czerwca 2019 r. sygn. akt I SA/Rz 273/19 w sprawie ze skargi M.R. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 4 marca 2019 r. nr 1801-IOV-1.4103.145.2018 w przedmiocie podatku od towarów i usług za listopad 2013 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości, 2) uchyla zaskarżoną decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie z dnia 4 marca 2019 r. nr 1801-IOV-1.4103.145.2018, 3) zasądza od Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie na rzecz M.R. kwotę 10.511 (słownie: dziesięć tysięcy pięćset jedenaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania za obie instancje.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z 18 czerwca 2019 r., sygn. akt I SA/Rz 273/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie, działając na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. — Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, ze zm.), dalej "p.p.s.a.", oddalił skargę M.R. (dalej "strona" lub "skarżąca") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Rzeszowie (dalej "organ odwoławczy" lub "organ") z 4 marca 2019 r. w przedmiocie podatku od towarów i usług za listopad 2013 r.
1. Przebieg postępowania administracyjnego
Jak wynika z uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, decyzją z 21 czerwca 2018 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w J. (dalej "naczelnik urzędu skarbowego" lub "organ pierwszej instancji") dokonał odmiennego niż zadeklarowane przez stronę rozliczenia z tytułu podatku od towarów i usług za listopad 2013 r., określając skarżącej wysokość zobowiązania podatkowego za ww. miesiąc w kwocie 0 zł oraz kwotę podatku do zapłaty na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. poz. 1054, ze zm.), dalej "ustawa o VAT", w wysokości 76.445 zł. Powodem takiego ukształtowania rozliczenia podatkowego strony było zakwestionowanie przez naczelnika urzędu skarbowego rzetelności faktur otrzymanych przez stronę od P. sp. z o.o. tytułem zakupu samochodów osobowych oraz faktur wystawionych przez skarżącą na rzecz I. sp. z o.o. (dalej "I.") tytułem dalszej odsprzedaży tych samochodów. Zgromadzony materiał dowodowy wskazuje bowiem na udział skarżącej w mechanizmie handlu nowymi samochodami, stworzonym dla potrzeb wewnątrzwspólnotowych dostaw (dalej "WDT") dokonywanych przez spółkę I.