Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 28 czerwca 2011 r., sygn. I FSK 1047/10
W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów oraz ich użytkowania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy o podobnym charakterze, skoro normy § 10 ust.1, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia MF z 22 marca 2002 r., na dzień 30 kwietnia 2004 r. formułowały expressis verbis wymóg wykazania stosowną homologacją producenta lub importera, że dany samochód jest innym niż osobowy, zarzut kasacyjny naruszenia art. 86 ust. 1 u.p.t.u. z 2004 r. z uwzględnieniem norm art. 25 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u. z 1993 r. i ww. przepisów rozporządzenia MF z 22 marca 2002 r., uznać należy za uzasadniony.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Sylwester Marciniak, Sędzia NSA Janusz Zubrzycki (sprawozdawca), Sędzia WSA (del.) Danuta Oleś, Protokolant Natalia Prałat, po rozpoznaniu w dniu 28 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 maja 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 129/10 w sprawie ze skargi G. Spółka z o. o. z siedzibą w W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 23 września 2009 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji i przedstawiony przez ten Sąd tok postępowania przed organami podatkowymi.
1.1. Wyrokiem z 11 maja 2010 r., sygn. akt III SA/Wa 129/10 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w sprawie ze skargi G. Sp. z o.o., uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 23 września 2009 r., nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług i zasądził na rzecz skarżącej spółki koszty postępowania sądowego.
1.2. Przedstawiając stan sprawy Sąd pierwszej instancji podał, że spółka wystąpiła do Ministra Finansów z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług. We wniosku spółka wskazała, że prowadzi działalność gospodarczą określoną w ustawie z 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221, ze zm.) obejmującą, m.in. transport wartości pieniężnych, i dysponuje flotą około 250 samochodów, które wykorzystuje do świadczenia usług w tym zakresie. Spółka posiada i wykorzystuje w swej działalności samochody o masie całkowitej równej lub nieprzekraczającej 3,5 t., o ładowności powyżej 500 kg, które zarejestrowane są jako samochody ciężarowo-osobowe (dane z dowodu rejestracyjnego). Samochody te, zgodnie z § 7 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 14 października 1998r. w sprawie szczegółowych zasad i wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne (Dz. U. Nr 129, poz. 858, ze zm., dalej "rozporządzenie MSWiA z 14 października 1998 r."), należą do kategorii "samochodów przystosowanych do przewozu wartości pieniężnych" i stosownie do przepisów załącznika nr 3 do tego rozporządzenia, muszą charakteryzować się określonymi parametrami oraz posiadać dodatkowe wyposażenie. Spółka dokonała i dokonuje przystosowania zakupionych środków transportu w specjalistycznych zakładach. Samochody posiadają stosowne dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów określonych w załączniku nr 3 do ww. rozporządzenia. Ponadto część samochodów nie stanowi własności spółki i jest wykorzystywana w jej działalności na podstawie umów leasingu. W oparciu o te umowy spółka płaci, na podstawie faktur wystawianych przez leasingodawców, miesięczne raty leasingowe opodatkowane podatkiem VAT. Nie są to jednak pojazdy specjalne. Spółka wskazała ponadto, że część samochodów posiada świadectwa homologacji, część natomiast posiada jedynie dowody rejestracyjne świadczące o tym, że są to samochody ciężarowe lub specjalne, tzn. posiadające wpis w dowodzie "przystosowane do przewozu wartości". Co do części natomiast samochodów bez świadectw homologacyjnych, dowody rejestracyjne potwierdzają, że są to samochody osobowe. Przed zmianą przepisów o homologacji były one traktowane jako samochody ciężarowe.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right