Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 15 czerwca 2011 r., sygn. I FSK 627/10

Oznacza to, że w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca wprowadził zasadę, w myśl której przy spełnieniu warunku możliwości odliczenia podatku naliczonego nieodpłatne przekazanie na cele inne niż związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem każdego towaru należącego do tego przedsiębiorstwa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od tej zasady przewidziano wyjątek, który wprowadza regulacja umiejscowiona w art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, wyłączająca spod opodatkowania nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, w warunkach określonych w ust. 2 art. 7 ustawy o VAT.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Zirk-Sadowski, Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz, Sędzia WSA (del.) Izabela Najda-Ossowska (sprawozdawca), Protokolant Marta Sokołowska-Juras, po rozpoznaniu w dniu 15 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Ministra Finansów od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z dnia 15 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Op 495/09 w sprawie ze skargi C. Spółki Akcyjnej w O. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 3 sierpnia 2009 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wyrokiem z 15 stycznia 2010r. w sprawie I SA/Op 495/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, po rozpoznaniu skargi C. Spółki Akcyjnej w O. (dalej Spółka), uchylił interpretację indywidualną Ministra Finansów z 3 sierpnia 2009r. w przedmiocie podatku od towarów i usług.

Sąd I instancji wskazał, że we wniosku o wydanie interpretacji Spółka podała, że dokonuje nieodpłatnego wydania towarów w ramach klubu lojalnościowego dla nabywców będących podmiotami gospodarczymi. W ramach udziału w takiej sprzedaży klient musi dokonać zakupu towarów objętych sprzedażą premiową, przesłać dowód udziału w sprzedaży w postaci kodów kreskowych wraz z hologramami (określającymi wartość punktową zakupu) oraz wypełnić formularz zgłoszeniowy i przesłać go na adres organizatora. Zebrane w trakcie promocji hologramy można wymienić na nagrody, wartościowo równe ilości zgromadzonych punktów. Ponadto Spółka nieodpłatnie wydaje towary-prezenty dla kontrahentów w ramach reprezentacji oraz gadżety reklamowe. Nieodpłatne wydanie towarów w ramach klubu lojalnościowego, gadżetów reklamowych i prezentów odbywa się w celu przywiązania kontrahenta do sprzedawcy i w konsekwencji prowadzić ma do intensyfikacji sprzedaży. Dotąd Spółka traktowała tego typu wydanie towarów, jako dostawę podlegającą opodatkowaniu VAT. Zdaniem Spółki wydawane towary (w ramach reprezentacji, klubu lojalnościowego oraz gadżety) nie są próbkami ani prezentami o małej wartości w myśl art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. dalej jako ustawa o VAT).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00