Wyrok NSA z dnia 8 czerwca 2011 r., sygn. I FSK 668/10
Skoro w art. 83 ust. 1 pkt 20 u.p.t.u. warunkuje się zastosowanie stawki 0 % od tego, by wartość tych usług była włączona do podstawy opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 15 u.p.t.u., to oznacza to, że usługi te powinny mieścić się w zakresie elementów, o których mowa w art. 29 ust. 15 u.p.t.u. Nie ma przy tym większego znaczenia, wbrew temu co podnosi się w skardze kasacyjnej, to, że w tym ostatnim w przepisie wymienia się także elementy, które usługami nie są, skoro wśród tych elementów bez wątpienia wymienione zostały usługi. Nie można zatem podzielić zarzutu skargi kasacyjnej, by art. 83 ust. 1 pkt 20 u.p.t.u. dotyczył wszelkich usług bezpośrednio związanych z eksportem bez ograniczeń określonych w art. 29 ust. 15 u.p.t.u.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Maria Dożynkiewicz (sprawozdawca), Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Sędzia del. WSA Krzysztof Winiarski, Protokolant Marek Wojtasiewicz, po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2011 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej P. M. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 15 grudnia 2009 r. sygn. akt I SA/Gd 759/09 w sprawie ze skargi P. M. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 3 lipca 2009 r. nr ... w przedmiocie podatku od towarów i usług 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od P. M. na rzecz Ministra Finansów kwotę 180 (sto osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
1. Zaskarżonym wyrokiem z 15 grudnia 2009 r., sygn. akt I SA/Gd 759/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku oddalił skargę P. M. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z 3 lipca 2009 r. nr ... w przedmiocie podatku od towarów i usług.
2. W uzasadnieniu Sąd ten wskazał, że skarżący wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji w przedmiocie zasad opodatkowania usług rozformowania kontenera. Skarżący świadczy usługi związane z rozładunkiem kontenerów przywożonych przez armatorów morskich spoza terenu Unii Europejskiej do portów w Polsce. Przywóz kontenerów potwierdzany jest każdorazowo konosamentem. Po wyładowaniu ze statku kontener zostaje dostarczony na plac rozładunkowy w celu rozformowania (wyładunku zawartości), a następnie towar zostaje zgłoszony do odprawy celnej, po dokonaniu której towar zostaje dopuszczony do obrotu na terenie Wspólnoty Europejskiej i wydany odbiorcy z portu. Wszystkie formalności związane ze zwolnieniem towaru ze składu celnego (w tym zgodę urzędu celnego na rozładowanie kontenera, dokumentację dotyczącą otworzenia kontenera), załatwia w imieniu właściciela towaru. Wszystkie świadczone przez siebie usługi określa w fakturze nazwą "koszty operacji portowych". Skarżący zadał pytanie, jaką stawką podatku od towarów i usług mają być opodatkowane te usługi. W jego ocenie usługa rozformowania kontenera jest usługą bezpośrednio związaną z importem towaru i stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy z 11 maja 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej u.p.t.u.) winna być opodatkowana stawką 0 %. Zdaniem skarżącego art. 29 ust. 15 u.p.t.u. pozwala włączyć do wartości celnej towaru koszty rozformowania kontenera.