Wyrok NSA z dnia 9 września 2010 r., sygn. II OSK 1314/10
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Krystyna Borkowska sędzia NSA Małgorzata Stahl (spr.) sędzia del. WSA Leszek Kamiński Protokolant Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 9 września 2010 roku na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Rady Miasta Krakowa od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 11 marca 2010 r. sygn. akt III SA/Kr 1046/09 w sprawie ze skargi Rady Miasta Krakowa na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Małopolskiego z dnia [...] lipca 2009 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie [...] Szpitala Miejskiego im. [...] w Krakowie oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z dnia 11 marca 2010 r., sygn. akt III SA/Kr 1046/09, orzekając przy udziale Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Krakowie, oddalił skargę Rady Miasta Krakowa na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Małopolskiego z dnia [...] sierpnia 2009 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia [...] lipca 2009 r., nr [...] w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie [...] Szpitala Miejskiego im. [...] w Krakowie.
W uzasadnieniu Sąd wskazał, że zaskarżonym rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewoda Małopolski na podstawie art. 91 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) stwierdził nieważność powyższej uchwały Rady Miasta Krakowa z dnia [...] lipca 2009r. Nr [...] w całości. W ocenie organu nadzoru przedmiotowa uchwała została podjęta z istotnym naruszeniem przepisów prawa, a w szczególności art. 11 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.). Organ nadzoru stwierdził, iż Rada Miasta Krakowa podejmując przedmiotową uchwałę w sposób nieuprawniony postanowiła o przekazaniu uprawnienia do określenia struktury organizacyjnej Szpitala na rzecz jego Dyrektora. W § 1 pkt 2 uchwały Rada Miasta Krakowa postanowiła bowiem o dokonaniu zmiany dotychczasowej treści § 8 ust. 2 Statutu. W myśl przywołanego przepisu postanowiono, iż "szczegółową organizację wewnętrzną, zasady podległości oraz zakresy działalności komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny ustalony przez Dyrektora Szpitala". W ocenie organu nadzoru brak określenia w uchwale podjętej przez organ stanowiący gminy struktury organizacyjnej zakładu opieki zdrowotnej w istocie prowadzi do cesji kompetencji w tym zakresie na rzecz organu tego zakładu, tj. jego Dyrektora. Zdaniem Wojewody Małopolskiego, jest to niedopuszczalne tak w świetle przepisu art. 11 ust. 2 pkt 5 pow. ustawy, jak i na gruncie aktualnie obowiązującego porządku prawnego i stanowi o istotnym naruszeniu prawa. Organ nadzoru zaznaczył przy tym, że aktualnie obowiązujący zapis § 8 ust. 1 Statutu Szpitala stanowiący, iż strukturę organizacyjną tworzą wymienione w tym przepisie "piony organizacyjne" (pion Dyrektora Szpitala; pion Zastępcy Dyrektora ds. Lecznictwa; pion Zastępcy Dyrektora ds. Pielęgniarstwa i Zarządzania Jakością; pion Zastępcy Dyrektora ds. Administracyjno-Technicznych; pion Głównego Księgowego; pion Głównego Specjalisty ds. Organizacji i Zarządzania Informacją), w jego ocenie nie wyczerpuje dyspozycji wyżej cytowanego przepisu ustawy, która obliguje organ założycielski do określenia struktury organizacyjnej zakładu opieki zdrowotnej. Przywołany zapis § 8 ust. 1 uchwały w ocenie organu nadzoru nie określa struktury organizacyjnej Szpitala, a jedynie w sposób ogólny wskazuje "piony organizacyjne", w ramach których w rzeczywistości Dyrektor Szpitala będzie mógł dowolnie kształtować strukturę organizacyjną zakładu. W ocenie organu nadzoru poprzez zmianę zapisu § 8 ust. 2 Statutu Rada Miasta Krakowa doprowadziła do nieuprawnionego przekazania kompetencji ustawowo przypisanej organowi założycielskiemu zakładu opieki zdrowotnej, na rzecz jego Dyrektora.