Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 lipca 2010 r., sygn. I OSK 328/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek Sędziowie NSA Anna Łukaszewska - Macioch (spr.) Jerzy Solarski Protokolant Marcin Rączka po rozpoznaniu w dniu 21 lipca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej J. Ś. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 16 grudnia 2009 r. sygn. akt IV SA/Po 571/09 w sprawie ze skargi J. Ś. na postanowienie Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w P. z dnia [...] maja 2009 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu oświadczeń mieszkaniowych do ustalenia uprawnień do równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wyrokiem z dnia 16 grudnia 2009 r. sygn. akt IV SA/Po 571/09 oddalił skargę J. Ś. na postanowienie Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w P. z dnia (...) maja 2009 r. nr (...) w przedmiocie zwrotu oświadczeń mieszkaniowych do ustalenia uprawnień do równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego.

W uzasadnieniu wyroku Sąd przedstawił następujący stan faktyczny sprawy:

Komendant Powiatowy Policji w P. postanowieniem z dnia (...) marca 2009 r. nr (...), na podstawie art. 66 § 3 K.p.a., zwrócił J. Ś. oświadczenie mieszkaniowe w celu ustalenia uprawnień do równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego oraz jego wysokości za 2009 rok, wobec braku możliwości ustalenia organu właściwego do rozpoznania wniosku o przyznanie równoważnika, bowiem Komendant Powiatowy Policji w P. nie jest właściwy w sprawach dotyczących uprawnień do równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego za 2009 rok.

W uzasadnieniu postanowienia stwierdzono, że na podstawie § 9 ust. 2 pkt 1 w związku z § 8 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania, odmowy przyznania, cofania i zwracania przez policjantów równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego (Dz. U. Nr 100, poz. 919). Komendant Powiatowy Policji w P. posiadał kompetencję do przyznawania równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego. Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 grudnia 2005 r. zmieniono jednak rozporządzenie z dnia 28 czerwca 2002 r. uchylając równocześnie § 9 ust. 2 pkt 1 tego rozporządzenia, według którego właściwym organem do przyznania równoważnika był komendant powiatowy policji - w tym przypadku Komendant Powiatowy Policji w P.. J. Ś. wnioskiem z dnia 3 lutego 2009 r. zwrócił się o wypłatę równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego za 2009 rok dołączając oświadczenie mieszkaniowe na urzędowym formularzu, jednak organ uznał, że żaden przepis nie upoważnia go do rozpoznania złożonego wniosku, gdyż żaden przepis prawa nie nakazuje stosowania przepisów dotychczasowych do istniejących zdarzeń i stanów prawnych. Przepis art. 19 K.p.a. ustanawia ogólny obowiązek organów administracji publicznej przestrzegania swej właściwości z urzędu. Treść tego obowiązku oznacza powinność organu administracji publicznej przestrzegania przepisów określających właściwość rzeczową i miejscową organu, co wynika z zasady praworządności (art. 6 K.p.a.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00