Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 8 lipca 2010 r., sygn. II OSK 889/10

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Barbara Adamiak (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Wanda Zielińska-Baran Protokolant Kamil Strzępek po rozpoznaniu w dniu 8 lipca 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Rady Gminy Krupski Młyn od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 2 lutego 2010 r. sygn. akt IV SA/Gl 584/09 w sprawie ze skargi A.Ł., B.H., E.K. na uchwałę Rady Gminy Krupski Młyn z dnia 18 maja 2009 r. nr XXIX/191/09 w przedmiocie zakładów opieki zdrowotnej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 2 lutego 2010 r. sygn. akt IV SA/Gl 584/09, po rozpoznaniu sprawy ze skargi A. Ł., B. H., E. K. na uchwałę Rady Gminy Krupski Młyn z dnia 18 maja 2009 r. nr XXIX/191/09 w przedmiocie zakładów opieki zdrowotnej, stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały. W uzasadnieniu w zakresie legitymacji skarżących do złożenia skargi, Sąd wywodził, że likwidowany jedyny na terenie gminy publiczny zakład opieki zdrowotnej, którego dotyczy zaskarżona uchwała, utworzony został i działał dla zaspokojenia potrzeb ochrony zdrowia i realizacji uprawnień zdrowotnych członków wspólnoty lokalnej. Z uwagi na charakter prawny uchwały w sprawie likwidacji publicznego zakładu, jej regulacje skierowane są także na zewnątrz do ogółu mieszkańców powiatu korzystających ze świadczeń zdrowotnych, a więc uchwała ta dotyka sfery ich praw w zakresie opieki zdrowotnej. Uchwała ta reguluje materię z zakresu administracji publicznej, związaną ze świadczeniem usług medycznych dla osób, czyli każdego mieszkania tej społeczności, które mają konstytucyjnie zagwarantowane obywatelskie prawo do ochrony zdrowia i równego dostępu do świadczeń (art. 68 ust. 1 i 2 Konstytucji RP). Skoro publiczny zakład opieki zdrowotnej, który został utworzony przez gminę, w celu realizacji zadania własnego (zapewnienia świadczeń zdrowotnych), jest likwidowany, to decyzja taka powoduje, iż gmina ich nie zapewnia, gdyż wyzbywa się tego zadania publicznego, stąd takie działanie władzy godzi w interes mieszkańca, rozumiany jako prawo do szerokiego dostępu do placówek opieki zdrowotnej. Mieszkaniec gminy ma bowiem prawo do korzystania z opieki zdrowotnej zapewnionej przez gminę, a zatem likwidacja jednostki organizacyjnej powiatu jaką jest Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej godzi w jego interes prawny rozumiany jako prawo do szerokiego dostępu do placówek opieki zdrowotnej. Skarżący jako mieszkańcy Gminy Krupski Młyn bezsprzecznie mają prawo do korzystania z opieki zdrowotnej zapewnionej przez gminę, a zatem likwidacja jedynego publicznego zakładu legitymuje skarżących do wniesienia skargi na uchwałę w sprawie likwidacji, bowiem godzi w ich interes prawny. Działanie, opisane w sprawie w zakresie korzystania z usług świadczonych przez publiczny zakład opieki zdrowotnej, ma wpływ na mieszkańca gminy, a zatem wyłączenie przez gminę możliwości korzystania z usług przedmiotowego publicznego zakładu narusza interes prawny konkretnego mieszkańca, w tym skarżących.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00