Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 kwietnia 2010 r., sygn. I OSK 1499/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz Sędziowie sędzia NSA Irena Kamińska sędzia del. NSA Wiesław Morys (spr.) Protokolant Joanna Drapczyńska po rozpoznaniu w dniu 27 kwietnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej L. Ż. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 lipca 2009 r. sygn. akt II SA/Wa 368/09 w sprawie ze skargi L. Ż. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...] w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 lipca 2009r., sygn. akt II SA/Wa 368/09, oddalił skargę L. Ż. na rozkaz personalny Komendanta Głównego Policji z dnia [...] stycznia 2009 r., Nr [...], w przedmiocie zwolnienia ze służby w Policji.

Wyrok został wydany w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych sprawy:

Komendant Wojewódzki Policji we Wrocławiu rozkazem personalnym z dnia [...] października 2008 r. zwolnił ze służby L. Ż. w związku z nabyciem przez niego prawa do emerytury z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej, tj. na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (tekst jedn. Dz.U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277 ze zm.). W uzasadnieniu decyzji podał, iż przesłanka ta została spełniona, nadto, że w dniu [...] sierpnia 2008 r. w trakcie przeprowadzonej rozmowy poinformowano w/w policjanta o planowanym zwolnieniu go ze służby na tej podstawie.

Na skutek złożonego przez L. Ż. odwołania zarzucającego naruszenie art. 41 ust. 2 pkt 3 i 4, art. 43 ust. 3 ustawy o Policji, § 21 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 września 2002 r. w sprawie szczegółowych praw i obowiązków oraz przebiegu służby policjantów (Dz. U. Nr 151, poz. 1261), art. 77 § 1, art. 80, art. 7 k.p.a., Komendant Główny Policji rozkazem personalnym z dnia [...] stycznia 2009 r., Nr [...], uchylił rozkaz personalny Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu w części dotyczącej daty zwolnienia ze służby w Policji i ustalił datę zwolnienia na dzień 31 stycznia 2009r., oraz uchylił go w części dotyczącej nagrody rocznej za 2008 rok w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia i orzekł w tym zakresie na nowo, zaś w pozostałej części rozkaz ten utrzymał w mocy. W podstawie prawnej przywołał art. 138 § 1 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 127 § 2 k.p.a. Analizując treść art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy o Policji podał, że nabycie przez policjanta prawa do emerytury z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej stanowi fakultatywną podstawę do zwolnienia go ze służby w Policji. W jego ocenie bezspornym pozostaje fakt, że L. Ż. spełnia przesłankę określoną w powołanym przepisie, gdyż posiada ponad 30-letnią wysługę emerytalną. Stwierdził, iż zgodnie z dyspozycją § 21 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 września 2002r. w sprawie szczegółowych praw i obowiązków oraz przebiegu służby policjantów w dniu [...] sierpnia 2008 r. Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu przeprowadził w obecności funkcjonariuszy tej Komendy, a to Zastępcy Naczelnika Wydziału Kadr i Szkolenia, Naczelnika Wydziału Konwojowego oraz specjalisty Wydziału Kadr i Szkolenia, rozmowę informującą o planowanym zwolnieniu w/w policjanta ze służby. L. Ż. odmówił podpisania sprawozdania ze spotkania. Zaakcentował, że orzeczeniem Okręgowej Komisji Lekarskiej MSWiA w Katowicach z dnia [...] czerwca 2005 r., nr [...] , został on uznany za całkowicie niezdolnego do służby. Podkreślił, że orzeczenie o całkowitej niezdolności do służby w Policji dowodzi braku niezbędnej sprawności fizycznej i psychicznej oraz wyklucza możliwość pełnienia służby. Wskazał, też że stosownie do art. 25 i art. 26 ustawy o Policji, służbę w Policji może pełnić tylko osoba, w stosunku do której komisja lekarska stwierdziła zdolność do służby. Organ wyjaśnił również, że odwołujący się został zwolniony ze służby stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy o Policji, tj. po upływie 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby. Podał, że tenże w ustalonym terminie badania kontrolnego na czerwiec 2006 r., pomimo skierowania go na komisję lekarską, nie poddał się badaniom lekarskim, które mogłyby stanowić podstawę do wydania orzeczenia o stanie zdrowia. Organ wskazał nadto, że L. Ż. nie został dopuszczony do wykonywania zadań służbowych od dnia 1 sierpnia 2007 r. do dnia 10 sierpnia 2008 r., co zostało potwierdzone pismem Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu z dnia [...] stycznia 2008 r. Wyjaśnił też, że bez znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy pozostawała okoliczność, iż skarżący od 1 sierpnia 2007 r. do dnia zwolnienia ze służby ([...] stycznia 2009 r.) nie przebywał na zwolnieniu lekarskim, albowiem w doktrynie utrwalił się jednolity pogląd, iż okres ochronny przewidziany w art. 43 ust. 1 ustawy o Policji, zakazujący zwolnienia policjanta ze służby przed upływem 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby, obowiązuje bez względu na to, czy funkcjonariusz legitymuje się zwolnieniem lekarskim opiewającym na okres po dacie wydania orzeczenia przez właściwą komisją lekarską. Wreszcie organ odwoławczy wskazał też, że w przedmiocie nagrody rocznej za 2008 r. organ I instancji ustalił, że skarżącemu przysługuje prawo do nagrody w wysokości 12/12, nie precyzując tego zapisu. Dlatego też w tym zakresie należało uchylić przedmiotową decyzję i precyzyjnie to prawo określić, tzn. ustalić, że przysługuje ono w wysokości jednomiesięcznego uposażenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00