Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 stycznia 2010 r., sygn. I OSK 1570/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Anna Lech Sędziowie sędzia NSA Ewa Dzbeńska (spr.) sędzia del. WSA Arkadiusz Despot-Mładanowicz Protokolant Małgorzata Penda po rozpoznaniu w dniu 27 stycznia 2010 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Śląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 8 czerwca 2009 r. sygn. akt IV SA/Gl 266/09 w sprawie ze skargi Gminy Piekary Śląskie na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...] w przedmiocie ujednoliconych wskaźników zatrudnienia w szkołach i placówkach oświatowo - wychowawczych oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach wyrokiem z dnia 8 czerwca 2009 r., sygn. akt IV SA/Gl 266/09 uchylił rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Śląskiego z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo -wychowawczych.

Wyrok ten zapadł w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych:

Wojewoda Śląski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia [...] stycznia 2009 r., nr [...] stwierdził nieważność zarządzenia Prezydenta Miasta Piekary Śląskie z dnia [...] lutego 2006 r. w sprawie wprowadzenia ujednoliconych, racjonalnych wskaźników zatrudnienia pracowników administracji i obsługi w Placówkach Oświatowych działających na terenie miasta Piekary Śląskie, jako sprzecznego z art. 34b w związku z art. 39 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty oraz z art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym. W motywach rozstrzygnięcia podniesiono, że w podstawie prawnej zarządzenia powołano art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym, tymczasem art. 39 ust. 3 ustawy o systemie oświaty wskazuje, że dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnianych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami i to on decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania nauczycieli i innych pracowników. Z kolei art. 34b ustawy o systemie oświaty stanowi, że organ prowadzący szkołę lub placówkę może ingerować w działalność szkoły lub placówki wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie. Skoro w zakresie kompetencji dyrektora znajduje się możliwość decydowania o zatrudnianiu bądź zwalnianiu pracowników, to organ prowadzący (prezydent miasta) nie ma możliwości wprowadzania zarządzeniem wskaźników zatrudnienia, uzależniając ilość przyznanych etatów od ilości uczniów, oddziałów lub metrażu placówki. Nadto organ nadzoru wskazał, że przywołany art. 33 ust. 5 ustawy o samorządzie gminnym nie upoważnia Prezydenta Miasta do wkraczania w uprawnienia kierownicze dyrektora szkoły. Przepis ten stanowi jedynie, że jest on zwierzchnikiem służbowym w stosunku do dyrektorów szkół lub placówek oświatowych jako pracowników, nie zaś jako kierowników szkół lub placówek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00