Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 sierpnia 2010 r., sygn. II FSK 619/09

Przez "ważny interes podatnika" należy rozumieć nadzwyczajne względy, które mogłyby zachwiać podstawami egzystencji podatnika. Zaś przesłanka "interesu publicznego", rozumiana jest jako dyrektywa postępowania, nakazująca mieć na uwadze respektowanie wartości wspólnych dla całego społeczeństwa, takich jak sprawiedliwość, bezpieczeństwo, zaufanie do organów władzy, korekta jego błędnych decyzji.

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędziowie: NSA Krystyna Nowak, WSA del. Jadwiga Danuta Mróz (sprawozdawca), Protokolant Szymon Mackiewicz, po rozpoznaniu w dniu 19 sierpnia 2010 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej W. C. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 17 grudnia 2008 r. sygn. akt I SA/Łd 929/08 w sprawie ze skargi W. C. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z dnia 18 kwietnia 2008 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia zaległości podatkowych 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od W. C. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w L. kwotę 120 (sto dwadzieścia) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

1. Wyrokiem z 17 grudnia 2008 r., I SA/Łd 929/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi oddalił skargę W. C. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w L. z 18 kwietnia 2008 r. Nr [...] utrzymującą w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. z 21 stycznia 2008 r., w przedmiocie odmowy umorzenia 75% zaległości w podatku dochodowym od osób fizycznych za lata 2003-2005 oraz 75% zaległości w zryczałtowanym podatku dochodowym za lata 2004-2005.

2. Rozstrzygnięcie to zapadło w następującym, przyjętym przez Sąd I instancji stanie faktycznym: wnioskiem z dnia 3 grudnia 2007 r. skarżący wystąpił do Naczelnika Urzędu Skarbowego w S. o umorzenie 75% zaległości podatkowych wraz z niezapłaconymi odsetkami w podatku dochodowym od osób fizycznych za lata 2003-2006 oraz kosztami egzekucji. Precyzując ten wniosek w dniu 18 grudnia 2007 r. wskazał, że dotyczy on zaległości za okresy: IX-X 2005 r.; II-IV ;VI; VIII; X-XI 2006 r. oraz VI-VII 2007 r. W uzasadnieniu wniosku wskazał, że jest przedsiębiorcą i prowadzi w S. działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej P. - W., D. i M. C. (pozostałymi wspólnikami są żona i syn). Podatnik podał, że on ani jego żona D. nie posiadają majątku prywatnego, zamieszkują lokal korzystając z prawa dożywotniej służebności, jedynym ich źródłem utrzymania są emerytury oraz wynagrodzenie podatnika, jakie uzyskuje z prac dorywczych. Łączne ich dochody wynoszą ok. 2.500 zł netto, a same tylko koszty spłaty kredytu bankowego wynoszą 817 zł miesięcznie. Zaległości podatkowe powstały w związku z działalnością produkcyjną spółki P., która była nieopłacalna, bowiem spółka posiadając stary park maszynowy nie mogła sprostać wymaganiom zleceniodawcy. Kontrahent belgijski z uwagi na mankamenty związane z jakością wyrobów i notorycznie niedotrzymywanymi terminami dostaw, reklamował wyroby spółki, nie dokonywał za nie zapłaty i wymuszał udzielanie rabatów. Źródłem finansowania rosnącego zadłużenia stała się sprzedaż części majątku spółki. Kłopoty finansowe nastąpiły nie z winy wnioskodawcy lub jego wspólników, ale wynikały z czynników zewnętrznych związanych z możliwością konkurowania s.c. P. na rynku.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00