Postanowienie NSA z dnia 25 maja 2009 r., sygn. II OSK 769/09
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Łuczaj po rozpoznaniu w dniu 25 maja 2009 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] S.A. w W. na postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 lutego 2009 r., sygn. akt IV SA/Wa 170/09 o odrzuceniu skargi [...] S.A. w W. na uchwałę Rady Gminy Warszawa - Białołęka z dnia [...] października 2001 r., Nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia 25 lutego 2009 r., sygn. akt IV SA/Wa 170/09 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270, ze zm.) odrzucił skargę [...] S.A. w Warszawie na uchwałę Rady Gminy Warszawa - Białołęka z dnia [...] października 2001 r. Nr [...] w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia Sąd podał, iż w dniu 5 stycznia 2009 r. [...] S.A. wniosła skargę na uchwałę Rady Gminy Warszawa - Białołęka z dnia [...] października 2001 r. Nr [...] w sprawie uchwalenia zmian miejscowego planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego m. st. Warszawy, dla fragmentów obszarów O-51 i X-71 w Gminie Warszawa - Białołęka.
Powołując się na treść art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), Sąd podał, że dopuszczalność złożenia skargi do sądu administracyjnego na uchwałę lub zarządzenie podjęte przez organ gminy w sprawie z zakresu administracji publicznej uzależniona została od wcześniejszego wezwania do usunięcia naruszenia prawa kwestionowanym aktem. Wprawdzie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym nie precyzuje, kto powinien być wezwany do usunięcia naruszenia prawa, to - w ocenie Sądu - nie ulega wątpliwości, że takie wezwanie należy skierować do organu, który wydał kwestionowany akt. Sąd stwierdził, że w niniejszej sprawie wezwanie do usunięcia naruszenia prawa określone w art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym powinno zostać skierowane do Rady Gminy Warszawa - Białołęka. Natomiast z akt sprawy nie wynika, aby skarżąca przed złożeniem skargi do Sądu, wezwała Radę Gminy Warszawa - Białołęka do usunięcia naruszeń kwestionowaną uchwałą z dnia [...] października 2001 r. W aktach znajduje się wprawdzie wezwanie skarżącej spółki do usunięcia "interesu prawnego" dotyczące zaskarżonej uchwały, jednakże skierowane do Prezydenta m. st. Warszawy. Sąd uznał, że skoro właściwy organ nie otrzymał wezwania do usunięcia i nie miał możliwości podjęcia jakiejkolwiek czynności w sprawie, to tym samym skierowanie wezwania do innego organu jest bezskuteczne.