Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 9 lipca 2009 r., sygn. II OSK 301/09

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędziowie sędzia del. WSA Grzegorz Saniewski sędzia NSA Jan Paweł Tarno (spr.) Protokolant Anna Połoczańska po rozpoznaniu w dniu 9 lipca 2009 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Wojewody Dolnośląskiego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 listopada 2008 r. sygn. akt III SA/Wr 423/08 w sprawie ze skargi Wojewody Dolnośląskiego na uchwałę Rady Powiatu Wołowskiego z dnia 31 marca 2008 r. nr XV/94/08 w przedmiocie ustanowienia znaku słowno - graficznego - logo Powiatu Wołowskiego oddala skargę kasacyjną

Uzasadnienie

9 07 09

II OSK 301/09

U Z A S A D N I E N I E

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wyrokiem z 18 listopada 2008 r. sygn. akt III SA/Wr 423/08 oddalił skargę Wojewody Dolnośląskiego na uchwałę Rady Powiatu Wołowskiego z 32 marca 2008 r. nr XV/94/08 w przedmiocie ustanowienia znaku słowno-graficznego - logo Powiatu Wołowskiego. W uzasadnieniu wyroku Sąd podniósł, że kluczowe znaczenie w sprawie ma niewątpliwie przesądzenie charakteru logo powiatu, zwłaszcza w świetle art. 3 ust. 1 ustawy z 21 grudnia 1978 r. o odznakach i mundurach (Dz. U. Nr 31, poz. 130 ze zm.) w następującym brzmieniu: "Jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanawiać, w drodze uchwały organu stanowiącego danej jednostki, własne herby, flagi, emblematy oraz insygnia i inne symbole". Z końcowego zwrotu cytowanego przepisu - "inne symbole" - można wyprowadzić, co najmniej dwie ważne konkluzje. Po pierwsze taką, że wszystkie wyraźnie wymienione w tym przepisie kategorie, tzn. flagi, emblematy oraz insygnia wypada zaliczyć do wspólnej kategorii "symboli". Drugą konkluzję można natomiast zawrzeć w stwierdzeniu, że wyliczenie zawarte w analizowanym przepisie jest otwarte, skoro dotyczy on także innych - oprócz herbów, flag, emblematów oraz insygniów - symboli. Wszystkie symbole, o których mowa w art. 3 ust. 1 mają jedna wspólną cechę: pozwalają zidentyfikować tą jednostkę samorządu terytorialnego, której organ ustanowił określony symbol. Trzeba w związku z tym w pełni aprobować wcześniej już wyrażone w judykaturze zapatrywanie, w myśl którego tzw. "logo" jednostki samorządu terytorialnego jest kategorią, którą należy zaliczyć do "innych symboli", w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o odznakach i mundurach (por. wyrok NSA z dnia 14 lutego 2001 r., SA/Sz 1349/99, przywołany także w odpowiedzi na skargę). Zważywszy na to, iż "logo" "jest identyfikującym znakiem słowno-graficznym złożonym zazwyczaj z prostego, wielobarwnego rysunku i krótkiego napisu", którego naturą jest "lapidarność, wyrazistość, komunikatywność i przyswajalność dzięki łatwości zapamiętywania", można nawet bronić skutecznie poglądu, iż "logo" jest swoistym rodzajem emblematu jednostki samorządu terytorialnego, której dotyczy. "Emblematy" zostały zaś wprost wymienione w art. 3 ust. 1 ustawy o odznakach i mundurach.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00