Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 11 grudnia 2009 r., sygn. I FSK 1160/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Marek Kołaczek, Sędzia NSA Małgorzata Niezgódka - Medek (spr.), Sędzia NSA Barbara Wasilewska, Protokolant Krzysztof Zaleski, po rozpoznaniu w dniu 11 grudnia 2009 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej T. A. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 6 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Sz 815/06 w sprawie ze skargi Syndyka masy upadłości byłych wspólników Spółki Cywilnej "C." I. S. i D. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w S. z dnia 8 września 2006 r., nr [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za luty 2002 r. 1. oddala skargę kasacyjną, 2. zasądza od T. A. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w S. kwotę 3600 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 6 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Sz 815/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie, na podstawie art. 151 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r., Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej "p.p.s.a.", oddalił skargę Syndyka masy upadłości byłych wspólników "C." s.c. I. Ś. i D. Ś. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w S. z dnia 8 września 2006 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od towarów i usług za luty 2002 r.

Z przedstawionego przez Sąd pierwszej instancji stanu sprawy wynikało, że Naczelnik Urzędu Skarbowego w K. odmówił stwierdzenia nadpłaty podatku od towarów i usług za luty 2002 r. wskazując, iż zgodnie z art. 75 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej dalej "Ordynacja podatkowa" uprawnienie do złożenia stosownego wniosku w tym zakresie służy wyłącznie podatnikowi, płatnikowi i inkasentowi w ściśle określonych przypadkach. Wniosek, jak i korekta deklaracji za luty 2002 r., dotyczyły "C." s.c. I. Ś. i D. Ś. będącej wówczas podatnikiem VAT. Ogłoszenie upadłości przedsiębiorców - wspólników spółki cywilnej "C." spowodowało z mocy prawa rozwiązanie spółki cywilnej, co oznacza, że dotychczasowy podatnik VAT przestał istnieć. Syndyk masy upadłości byłych wspólników spółki cywilnej występując z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku VAT nie działał w imieniu spółki cywilnej, lecz w imieniu osób fizycznych, które nie były podatnikami VAT za wskazany okres rozliczeniowy i nie były uprawnione do złożenia takiego wniosku, jak również do korekty deklaracji VAT-7, za rzeczywistego podatnika. Tym samym brak było przesłanek z art. 75 § 2 pkt 1 lit. b i § 3 Ordynacji podatkowej legitymujących syndyka masy upadłych przedsiębiorców do żądania stwierdzenia nadpłaty.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00