Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 4 kwietnia 2008 r., sygn. II OSK 365/07

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Andrzej Gliniecki Sędziowie Sędzia NSA Stanisław Nowakowski Sędzia NSA Bożena Walentynowicz (spr.) Protokolant Andżelika Borek po rozpoznaniu w dniu 4 kwietnia 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 20 grudnia 2006 r. sygn. akt II SA/Sz 1052/06 w sprawie ze skargi J. M. i T. M. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie odmowy wydania decyzji nakazującej usunięcie kabla elektroenergetycznego i przywrócenia do stanu poprzedniego 1. uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Szczecinie, 2. zasądza od T. M. na rzecz [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. kwotę 450 (słownie: czterysta pięćdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wyrokiem z dnia 20 grudnia 2006 r. sygn. akt II SA/Sz 1052/06, w sprawie ze skargi J. M. i T. M. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w S. z dnia [...] nr [...], w przedmiocie odmowy wydania decyzji nakazującej usunięcie kabla elektroenergetycznego i przywrócenia do stanu poprzedniego - uchylił zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...], stwierdził, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu oraz rozstrzygnął o kosztach postępowania.

W uzasadnieniu stanowiska Sąd ten przedstawił następujące okoliczności faktyczne i prawne.

[...] Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego w S. decyzją z dnia [...], działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 k.p.a. oraz art. 51 ust. 1 pkt 1 i art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), po rozpatrzeniu odwołania J. M. i T. M., od decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...], odmawiającej wydania decyzji nakazującej Miejskim Wodociągom i Kanalizacji Sp. z o.o. w K. usunięcie kabla linii elektroenergetycznej 15kV, ułożonego w gruncie działki nr [...] w obrębie M. oraz na gruncie działek nr [...] i nr [...] w obrębie W. oraz przywrócenia tych nieruchomości do stanu przed jego położeniem - utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. W uzasadnieniu organ wskazał, że w aktach sprawy znajduje się kopia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 17 listopada 2005 r. sygn. akt SA/Sz 618/03, uchylającego decyzję Wojewody Z. z dnia [...], utrzymującą w mocy decyzję Starosty Powiatu K. z dnia [...] o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzielającej Miejskim Wodociągom Kanalizacji Sp. z o.o. w K. i Zakładowi Energetycznemu w K. pozwolenia na budowę linii kablowej SN 15 kV na trasie RS B. - S. U. W. M. dla zasilania stacji uzdatniania wody w M. Organ odwoławczy wskazał, że z ustaleń organu pierwszej instancji wynika, że budowa przedmiotowej linii kablowej, rozpoczęta została [...] na podstawie ostatecznej decyzji Starosty Powiatu K. o pozwoleniu na budowę z dnia [...], utrzymanej w mocy decyzją Wojewody Z. z dnia [...]. Inwestor w dniu [...] zawiadomił o zakończeniu budowy. Organ odwoławczy wystąpił do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z zapytaniem, na które pismem z dnia [...] Sąd udzielił odpowiedzi, że wyrok z dnia 17 listopada 2005 r. sygn. akt SA/Sz 618/03 nie jest prawomocny, ponieważ złożone zostały skargi kasacyjne J. M. i T. M. oraz uczestnika postępowania - Miejskich Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w K.. W tym stanie rzeczy, w związku z nieprawomocnością wyroku, organ stwierdził, że przedmiotowa linia elektroenergetyczna wybudowana została w oparciu o ostateczne decyzje administracyjne pozostające w obrocie prawnym, a zawiadomienie o zakończeniu budowy zostało przyjęte przez właściwy organ bez zgłoszenia sprzeciwu, a zatem organy nadzoru budowlanego nie miały podstaw do wydania decyzji o nakazie rozbiórki przedmiotowej linii kablowej, co oznacza, że decyzja organu pierwszej instancji jest zasadna. Organ odwoławczy stwierdził nadto, że pomimo właściwego rozstrzygnięcia organ pierwszej instancji błędnie przywołał jako podstawę art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego, ponieważ przedmiotowa linia elektroenergetyczna wybudowana została na podstawie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę i jest to przypadek inny niż określone w art. 48 ust. 1 lub w art. 49b ust. 1 cyt. ustawy. Zatem podstawę prawną decyzji odmawiającej wydania nakazu rozbiórki stanowi art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00