Wyrok NSA z dnia 28 maja 2008 r., sygn. II OSK 571/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Jan Paweł Tarno Sędziowie Sędzia NSA Anna Łuczaj Sędzia NSA Jacek Hyla /spr./ Protokolant Agnieszka Majewska po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 12 stycznia 2007 r. sygn. akt II SA/Łd 597/06 w sprawie ze skargi Z. C. i G. C. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zwrotu wniosku o stwierdzenie nieważności aktu własności ziemi oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
II OSK 571/07
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 12 stycznia 2007r. sygn. akt II SA/Łd 597/06 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ł. z dnia [...], nr [...] utrzymujące w mocy własne postanowienie z dnia [...], nr [...], wydane w oparciu o przepis art. 66 § 3 k.p.a. oraz art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 19 października 1991 roku o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 208, poz. 2128 ze zm.) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 października 1994 roku o samorządowych kolegiach odwoławczych (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 856 ze zm.) którym Kolegium stwierdziło swą niewłaściwość w sprawie i zwróciło pismo wnioskodawcy.
Z uzasadnienia wyroku wynika, że zapadł on w następujących okolicznościach sprawy:
Z. C. wniosła na podstawie art. 156 k.p.a. o stwierdzenie nieważności aktu własności ziemi nr [...] wydanego przez Naczelnika Powiatu w Ł. w dniu [...].
W uzasadnieniu postanowienia z dnia [...], nr [...] organ administracji odwołując się do treści art. 63 ust. 2 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wskazał, że do ostatecznych decyzji wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 października 1971 roku o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych (Dz. U. z 1971r., Nr 27, poz. 250) nie stosuje się przepisów k.p.a., dotyczących wznowienia postępowania, stwierdzenia nieważności i uchylenia lub zmiany decyzji. Obowiązujący bowiem od dnia 1 stycznia 1992 roku przepis art. 63 ust. 2 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa wprowadził zakaz prowadzenia jakiegokolwiek postępowania administracyjnego w sprawach, w których na podstawie ustawy z dnia 26 października 1971 roku o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych, wydane zostały decyzje zwane aktami własności ziemi. Zgodnie natomiast z treścią art. 66 § 3 k.p.a., jeżeli podanie wniesiono do organu niewłaściwego, a organu właściwego nie można ustalić na podstawie danych podania, albo gdy z podania wynika, że właściwym w sprawie jest sąd powszechny, organ, do którego podanie wniesiono, zwraca. je wnoszącemu. Z okoliczności faktycznych sprawy wynika natomiast, że nie podlega ona orzecznictwu żadnego organu państwowego. Odwołując się do ugruntowanego orzecznictwa Sądu Najwyższego podkreślono, że w sprawach stwierdzających nabycie przez rolnika własności nieruchomości rolnej, wyłączona została zarówno administracyjna, jak i sądowa kontrola aktów własności ziemi wydanych przed dniem 6 kwietnia 1982 roku.