Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. II OSK 1389/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz (spr.) sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Protokolant Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Spółka z o.o. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 maja 2007 r. sygn. akt VII SA/Wa 2185/06 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia "Pracownia [...]" na postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...] września 2006 r. nr [...] w przedmiocie dopuszczenia do udziału w postępowaniu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
II OSK 1389 / 07
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 14 maja 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy ze skargi Stowarzyszenia Pracownia [...] uchylił zaskarżone postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...] września 2006 r. oraz poprzedzające je postanowienie tegoż organu z dnia [...] czerwca 2006 r., którym to postanowieniem odmówiono dopuszczenia Stowarzyszenia do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie wydania zezwolenia Ministra Środowiska na odstępstwo od zakazu rozbudowy obiektów budowlanych i urządzeń technicznych Kolei Linowej Kuźnice-Kasprowy Wierch w Tatrzańskim Paku Narodowym.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał, iż w zaskarżonym postanowieniu Minister Środowiska stwierdził, że jakkolwiek przedmiot sprawy mieści się w celach statutowych Stowarzyszenia, to jednak interes społeczny wykazany przez wnioskujące Stowarzyszenie został w pełni zabezpieczony w decyzji Ministra Środowiska z dnia [...] czerwca 2006 r. poprzez nałożenie obowiązku przeprowadzenia szeregu działań kompensujących utratę wartości przyrodniczych obciążając jej kosztami inwestora oraz zapisem w uzasadnieniu, że "zgoda na zwiększoną przepustowość w okresie zimowym jest uwarunkowana niepogorszeniem stanu środowiska przyrodniczego określonego na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej na obszarze ewentualnego wystąpienia negatywnego oddziaływania zwiększonej liczby wwożonych osób". W takiej sytuacji oceniając istnienie interesu społecznego Stowarzyszenia, organ wskazując na obowiązki nałożone na inwestora stwierdził, że interes społeczny powoływany przez Stowarzyszenie został w pełni zabezpieczony, a tym samym żądanie dopuszczenia do udziału w sprawie zezwolenia na odstępstwo od zakazu rozbudowy jest nieuzasadnione.