Wyrok NSA z dnia 18 listopada 2008 r., sygn. II OSK 1388/07
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Małgorzata Stahl Sędziowie sędzia NSA Maria Czapska - Górnikiewicz (spr.) sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Protokolant Monika Dworakowska po rozpoznaniu w dniu 18 listopada 2008 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej [...] Spółka z o.o. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 maja 2007 r. sygn. akt VII SA/Wa 2184/06 w sprawie ze skargi Polskiego Towarzystwa [...] na postanowienie Ministra Środowiska z dnia [...] nr [...] w przedmiocie dopuszczenia do udziału w postępowaniu oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
II OSK 1388 /07
UZASADNIENIE
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 14 maja 2007 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu sprawy ze skargi Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego uchylił zaskarżone postanowienie Ministra Środowiska z dnia 18 września 2006 r. oraz poprzedzające je postanowienie tegoż organu z dnia 23 czerwca 2006r., którym to postanowieniem odmówiono dopuszczenia Towarzystwa do udziału na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawie wydania zezwolenia Ministra Środowiska na odstępstwo od zakazu rozbudowy obiektów budowlanych i urządzeń technicznych Kolei Linowej Kuźnice-Kasprowy Wierch w Tatrzańskim Paku Narodowym.
W uzasadnieniu powyższego wyroku Wojewódzki Sąd Administracyjny wskazał, iż w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia Minister Środowiska stwierdził, że jakkolwiek przedmiot sprawy mieści się w celach statutowych Towarzystwa, to jednak interes społeczny wykazany przez wnioskujące Towarzystwo został w pełni zabezpieczony w decyzji Ministra Środowiska z dnia 24 czerwca 2006 r. poprzez nałożenie obowiązku przeprowadzenia szeregu działań kompensujących utratę wartości przyrodniczych obciążając jej kosztami inwestora oraz zapisem w uzasadnieniu, że "zgoda na zwiększoną przepustowość w okresie zimowym jest uwarunkowana niepogorszeniem stanu środowiska przyrodniczego określonego na podstawie przeprowadzonej inwentaryzacji przyrodniczej na obszarze ewentualnego wystąpienia negatywnego oddziaływania zwiększonej liczby wwożonych osób". W tej sytuacji, zdaniem Ministra Środowiska, interes społeczny wskazywany przez Towarzystwo został w pełni zabezpieczony, a tym samym żądanie dopuszczenia tego podmiotu do udziału w sprawie zezwolenia na odstępstwo od zakazu rozbudowy jest nieuzasadnione.