Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 marca 2008 r., sygn. II FSK 25/08

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Krzymień, Sędziowie NSA: Stefan Babiarz, Jan Rudowski (sprawozdawca), Protokolant Paweł Koluch, po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2008r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 21 lutego 2006 r. sygn. akt I SA/Łd 1261/05 w sprawie ze skargi A. S. i R. S. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 12 października 2005 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2002 r. oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 21 lutego 2006 r., sygn. akt: I SA/Łd 1261/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi po rozpatrzeniu skargi R. i A. S. uchylił decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 12 października 2005 r., nr (...) w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2002.

W uzasadnieniu opisując dotychczasowy przebieg postępowania wskazano, że decyzją z dnia 19 lipca 2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego w K. odmówił Robertowi i Agacie Sikorskim stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za rok 2002 w kwocie 1211,13 zł z tytułu przyznania skarżącemu pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe (decyzja Komendanta Rejonowej Policji w K. z dnia 24 sierpnia 1994 r.) na podstawie § 4 ust. 1 w związku z § 9 zarządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 19 marca 1993 r., Nr 41 w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz.MSWiA, nr 3, poz. 40 ze zm.) - zwanego dalej w skrócie zarządzeniem.

W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy stwierdził, że udzielona skarżącemu pomoc miała co do zasady charakter zwrotny. Jedynie w odniesieniu do funkcjonariuszy, którzy w momencie otrzymania pomocy pozostawali w służbie ponad 10 lat oraz emerytów i rencistów pomoc ta była bezwarunkowo bezzwrotna. W odniesieniu do pozostałych funkcjonariuszy, których służba trwała w momencie otrzymywania pomocy krócej niż 10 lat, w razie zwolnienia ich ze służby przed upływem tego okresu, udzielona pomoc finansowa podlegała zwrotowi z zastosowaniem umorzenia w wysokości 1/10 kwoty tej pomocy za każdy pełny rok służby stałej. Warunkiem udzielenia pomocy było złożenie przez funkcjonariusza zabezpieczenia w postaci weksla gwarancyjnego. Treść powyższych przepisów wskazuje w ocenie organu podatkowego na to, iż przychód w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) - zwanej dalej w skrócie u.p.d.o.f. - powstawał w przypadku emerytów i rencistów - w momencie otrzymania pomocy finansowej, w przypadku czynnych zawodowo funkcjonariuszy - z dniem przekroczenia 10 lat służby stałej lub w momencie zastosowania umorzenia (w przypadku funkcjonariuszy zwolnionych przed upływem 10 lat).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00