Wyrok NSA z dnia 27 marca 2008 r., sygn. II FSK 48/08
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Grzegorz Krzymień (sprawozdawca), Sędziowie NSA: Stefan Babiarz, Jan Rudowski, Protokolant Paweł Koluch, po rozpoznaniu w dniu 27 marca 2008r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 1 marca 2006 r. sygn. akt I SA/Łd 1439/05 w sprawie ze skargi R. B. i S. B. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia 27 października 2005 r. nr [...] w przedmiocie nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2001 r. oddala skargę kasacyjną
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 1 marca 2006 r., sygn. akt I SA/Łd 1439/05, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi uchylił zaskarżoną przez R. i S. B. decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2001 r. W uzasadnieniu orzeczenia wskazano, iż wnioskiem z dnia 14 lipca 2005 r. Skarżący zażądali stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób fizycznych za 2001 r. z uwagi na fakt, iż pomoc finansowa na budownictwo mieszkaniowe otrzymana w 1993 r. stanowi przychód podlegający opodatkowaniu w momencie jej faktycznego otrzymania, a nie w momencie jej umorzenia czyli w 2001 r. W złożonym zeznaniu podatkowym za 2001 r. wykazano natomiast - w ocenie Skarżących niesłusznie - dochód uzyskany w 2001 r. w związku z umorzeniem pomocy finansowej. Pomoc finansowa została przyznana Skarżącemu w 1993 r. na podstawie obwiązującego w tym czasie zarządzenia nr 41 Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 9 marca 1993 r. w sprawie określenia wysokości pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe dla funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz zasad jej przyznawania i zwracania (Dz. Urz. MSWiA Nr 3, poz. 40 ze zm,). Zdaniem organów podatkowych, w tym wypadku pomoc finansowa miała charakter zwrotny, który utraciła z momentem umorzenia w 2001 r., a więc stanowiła ona przychód w 2001 r. w rozumieniu art. 11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 1993 r., nr 90, poz. 416 ze zm.) - zwanej dalej p.d.o.f. Przekazana Skarżącemu pomoc w momencie jej wypłaty nie miała charakteru bezzwrotnego i nie stanowiła przychodu pracownika. Wobec powyższego, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, udzielona pomoc finansowa stała się przychodem w rozumieniu art. 12 ust. 1 p.d.o.f. w momencie jej umorzenia. Z tą chwilą dopiero płatnik ma obowiązek wykazać kwotę umorzonej pomocy finansowej jako dochód, a następnie obliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy. W ocenie organów podatkowych, momentem powstania obowiązku podatkowego jest data umorzenia kwoty pomocy, a nie data jej faktycznego uzyskania.